Tämä sivusto käyttää evästeitä (cookies). Käytämme evästeitä jotta voimme mahdollistaa sinulle parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen. Tietoa evästeistä.
Tulosta

Asiakaspalvelu
Ma - Pe klo 9-16
p. 09 - 8564 5111
allinone@santanderconsumer.fi

Jotain meni pieleen. Yritä myöhemmin uudelleen.

Ajankohtaista

Uudella autolla turvallisempaa liikkumista


Uusi auto on käytännössä aina hyvä valinta sekä ympäristön että turvallisuuden kannalta. Uusien autojen yhteydessä muistetaan aina mainita niiden vähäpäästöisyys vanhempiin verrattuna. Uudet autot täyttävät tiukemmat päästömääräykset, minkä ansiosta ne aiheuttavat vähemmän haittaa ympäristölle ja ihmisille. Lue lisää nykyaikaisista käyttövoimista aikaisemmasta blogikirjoituksestamme.

Päästöjen lisäksi yksi olennaisesti kehittynyt osa-alue on turvallisuus. Moni moderni pikkuauto tarjoaa parempaa käytännön turvallisuutta kuin moni Suomen autokannan keski-iän mukainen (noin 12 vuotta) huomattavasti isompi auto. Euroopan alueella uusien autojen turvallisuutta arvioi Euro NCAP (https://www.euroncap.com/en) ja kokonaistulokseen vaikuttavat aikuismatkustajan turvallisuus, lapsimatkustajan turvallisuus, jalankulkijaturvallisuus sekä kuljettajaa avustavat järjestelmät.


Aktiivinen turvallisuus

Iso osa turvallisuuden paranemisesta menee jatkuvasti kehittyvän aktiivisten turvalaitteiden piikkiin. Näillä tarkoitetaan auton järjestelmiä, jotka helpottavat kuljettajan toimintaa ja parhaimmillaan auttavat estämään uhkaavan onnettomuuden. Yksi ensimmäisistä esimerkeistä aktiivisista turvalaitteista on lukkiutumattomat jarrut, mitkä helpottavat auton ohjaamista etenkin kovassa jarrutuksessa tai liukkaalla ajoalustalla. Nykyään kaikki uudet autot on myös varustettu luistonestolla ja ajonvakautuksella, mitkä puolestaan vähentävät merkittävästi suistumisonnettomuuksien riskiä. Niin ikään aktiivisia ja turvallisuutta parantavia varusteita ovat automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, joka tarvittaessa aloittaa esteen havaitsemisen jälkeen jarrutuksen, vaikka kuljettaja ei tekisi mitään. Myös sellaiset varusteet kuin kaistavahti, kuolleen kulman varoitin ja aktiivinen vakionopeudensäädin voivat parhaimmillaan estää onnettomuuden tapahtumisen.

Passiivinen turvallisuus

Aktiivisten turvajärjestelmien lisäksi myös autojen passiivinen turvallisuus on kehittynyt merkittävästi. Materiaalitekniikan kehittymisen myötä autojen rakenteissa on huomioitu entistä tarkemmin erilaiset onnettomuustyypit ja auton käyttäytyminen onnettomuustilanteissa. Eri suunnista tulevien osumien energia kanavoidaan mahdollisimman tehokkaasti auton rakenteisiin iskun pehmentämiseksi. Myös ohjaamossa sisällä olevat turvajärjestelmät ovat parantuneet. Turvavöiden esikiristimet huolehtivat siitä, että vyöt ovat kireällä ja matkustajat optimaalisessa asemassa turvatyynyjen lauetessa. Tyynyjen määrä on kasvanut myös pikkuautojen luokassa ja perinteisten edessä olevien tyynyjen lisäksi matkustajia suojataan sivuturvatyynyillä ja mahdollisesti niin sanotuilla ikkunoiden eteen tulevilla turvaverhoilla. Monissa autoissa kuljettajalle löytyy myös erillinen polviturvatyyny.

Ulkopuolisten turvallisuus

Jatkuvasti suurempaan roolin on noussut matkustajien turvallisuuden lisäksi myös jalankulkijoiden turvallisuus. Hyvän kokonaistuloksen saavuttamiseksi auton suunnittelussa täytyy siis huomioida entistä kattavammin tilanne, jossa auto törmää jalankulkijaan. Tämä luo omia vaatimuksiaan etenkin puskurin ja konepellin rakenteille. Tämän osa-alueen turvallisuutta on parannettu törmäysvyöhykkeen ensimmäisten senttien pehmeyden lisäksi muun muassa törmäystilanteessa muutaman sentin nousevalla konepellillä ja pellin takalaidasta nousevalla turvatyynyllä.

Tutustu kattavaan uusien autojen valikoimaan tästä.





Teknavin tuottamaa sisältöä. Autoja, elektroniikka ja viihdettä. Teknavi on tekniikan alan online-media sekä tv-ohjelma MTV3-kanavalla. 

Arkisto

2020 (3)
2019 (11)
2018 (14)
2017 (11)
2016 (8)

Aiheet