Tämä sivusto käyttää evästeitä (cookies). Kun käytät tätä verkkosivua, hyväksyt evästeiden käytön. Tietoa evästeistä.
Tulosta

Asiakaspalvelu
Ma - Pe klo 9-16
p. 09 - 8564 511
allinone@santanderconsumer.fi

Jotain meni pieleen. Yritä myöhemmin uudelleen.

Ajankohtaista

Leasing vai osamaksu

Markkinat ovat täynnä erilaisia autorahoitusvaihtoehtoja. Tiedätkö, mikä on sinun tarpeisiisi paras tapa hankkia auto?

Autorahoituksen vaihtoehdot ovat moninaiset tänä päivänä. Perinteisempien autolainan ja osamaksurahoituksen ohella myös keskustelu yksityisleasingistä yhtenä rahoituksen vaihtoehtona kasvaa koko ajan. Liisaussopimusta kuvataan usein yksinkertaiseksi ja helpoksi tavaksi hankkia auto. Se sopiikin hyvin ihmisille, jotka haluavat vaihtaa autoa säännöllisesti. 

Osamaksurahoituksella tai autolainalla hankittu auto on oma. Yksityisliisaus sen sijaan on auton vuokraamista. Tämä tarkoittaa, ettei liisausauto yleensä säily omistajalla sopimuksen päättyessä, vaan siirtyy takaisin leasing-yhtiölle. 

Koska leasing on on määräaikainen vuokrasopimus, sitä ei voi katkaista kesken sopimuskauden ilman tuntuvia sanktioita. Sopimuskauden päättyessä auto palautetaan takaisin leasing-yhtiölle. Tämä tarkoittaa, että leasing-yhtiö hoitaa auton jälleenmyynnin. Osamaksulla ostetun auton voi sen sijaan lunastaa koska tahansa itselleen, myydä eteenpäin tai vaihtaa uuteen.

Osamaksulla läpinäkyvyyttä autokauppoihin

Leasing-sopimusta tehdessä asiakkaalle ilmoitetaan vuokran kuukausiveloituksen määrä ilman tarkennuksia koroista tai muista veloituksista. Tällöin asiakas tietää kuukausittaisen kokonaissumman sekä mitä palveluja summa sisältää, mutta ei yleensä tämän tarkempaa erittelyä.

Osamaksulla ostettaessa asiakkaalle ilmoitetaan läpinäkyvästi kaikki kulut, joista kuukausimaksu koostuu. Asiakas voi joissain palveluissa jopa itse vaikuttaa siihen muokkaamalla sopimuksen sisältöä omiin tarpeisiinsa. Esimerkiksi Santanderin All in One -palveluun voi paketoida mukaan muun muassa huoltopalvelut, vakuutukset ja rengaspalvelut yhteen kiinteään kuukausihintaan. 

Yllättäviä lisäkuluja ylikilometreistä ja veroista

Leasing-auto voi aiheuttaa yllättäviä lisäkuluja, jos autoa tarvitseekin esimerkiksi lomakausina normaalia enemmän. Tämä johtuu siitä, että leasing-sopimuksessa määritetyn kilometrirajan ylittävistä matkoista veloitetaan ajettujen ylikilometrien mukaisesti. Ylikilometreistä voikin kasvaa huomaamatta yllättävän suuri lisäpotti, joka veloitetaan sopimuksen päättyessä.

Yllätyksenä voi myös tulla, että liisausauton laskennallista vuokraa nostaa arvonlisävero, koska vuokraus on arvonlisäveron alaista toimintaa. Osamaksusta sen sijaan ei peritä arvonlisäveroa, joten osamaksulla ostettu auto voi tulla senkin vuoksi liisausautoa edullisemmaksi ratkaisuksi.

All in Onella auton arvonalenema ei ole huolenaihe

Oli auto hankittu sitten leasing-sopimuksella, laina- tai osamaksurahoituksella, niin auton arvon aleneminen on aina mietityttävä asia autokauppoja tehdessä. Santanderin osamaksupohjaisessa All in One -palvelussa autolle määritellään jo kauppaa tehdessä taattu auton arvo, joka antaa turvaa sopimuksen päättyessä. Mikäli autoa ei halua myydä tai vaihtaa tai sopimusta ei halua jatkaa, niin auton voi palauttaa Santanderille. Etukäteen määritelty hyvityssumma kuittaa autosta jäljellä olevan velan.

Vaikka erilaisia autorahoitusvaihtoehtoja on paljon markkinoilla, on Santander nähnyt selkeän tarpeen All in One -palvelunsa tyyppisille vaihtoehdoille. Santanderin All in One -palvelussa auto rahoitetaan osamaksulla, joten sillä saa perinteisen osamaksurahoituksen oikeudet ilman leasing-sopimuksen sitovuutta. All in Onen hinnoittelu on läpinäkyvää ja hintaan sisältyvät tarvittaessa myös huollot ja vakuutukset. Tutustu uusiin All in One autoihin osoitteessa www.allinone.fi/uudet-autot

Paljonko autoilu maksaa?

Joka viides suomalainen ei tiedä, kuinka paljon auton huolto heille maksaa vuodessa. Santander Consumer Financen tutkimuksen mukaan suomalaiset eivät useinkaan ole perillä autojen vuosikustannuksista.

Auton vuosikulujen arvioiminen on vaikeaa ja varsinkin kalliiden korjausten hintoja arvioidaan usein reilusti alakanttiin. Santander Consumer Financen teettämän tutkimuksen mukaan joka viides (19 %) suomalainen auton omistaja ei tiedä, kuinka paljon auton huolto heille maksaa vuodessa. Reilu neljännes (28 %) ei tiedä, kuinka paljon heillä todellisuudessa kuluu keskimäärin kuukausitasolla rahaa auton käyttömenoihin. 

Kuukausittaisten käyttökustannusten – joihin lukeutuvat esimerkiksi polttoainekulut, arvonalenema, vakuutukset, pysäköintimaksut ja huollot – määräksi arvioidaan keskimäärin 258,34 euroa. Todellisuudessa keskimääräiset autoilun kustannukset ovat kuukaudessa noin 450–600 euroa riippuen muun muassa ajettujen kilometrien määrästä, polttoaineesta ja autosta.

Keskimäärin reilu kolmannes suomalaisista ei myöskään osaa arvioida eri korjaustoimenpiteiden hintaa. Esimerkiksi 39 prosenttia Santanderin tutkimukseen vastanneista ei osannut arvioida, kuinka paljon auton vaihteiston vaihtaminen maksaa. Kulujen arvioidaan enimmäkseen olevan 1000–1999 euroa (17 % vastaajista), 2000–2999 euroa (12 %) tai vain 500–999 euroa (11 %). Todellisuudessa manuaalivaihteiston vaihtaminen maksaa keskimäärin 3500 euroa ja automaattivaihteiston vaihtaminen keskimäärin 5000 euroa, eli pahimmillaan jopa 5–10 kertaa enemmän kuin on arvioitu.

Lähimmäksi korjauskulujen arvioissa päästiin auton ohjausyksikön vaihtamisessa, jonka hinnaksi arveltiin joko 500–999 euroa (17 %) tai 1000–1999 (17 %) euroa. Todellinen hinta on keskimäärin 1000 euroa. Silti jopa 42 prosenttia vastaajista ei osannut arvioida ollenkaan ohjausyksikön vaihtamisen hintaa.

Auto, All in One, Nainen, avaimet

All in One -palvelulla ei tule yllätyksiä

Koska autojen käyttö- ja huoltokuluja ei osata arvioida realistisesti, voivat äkilliset korjaustarpeet tehdä yllättävänkin ison loven rahapussiin – ja useimmiten aina aivan väärään aikaan. Mikäli ennakoitavampi arki ja taloudellinen turva tuntuvat houkuttelevilta auton omistajan arjen keskellä, on yksi mahdollisuus hyödyntää Santanderin tarjoamaa All in One -palvelua. 

All in One -palvelulla voi paitsi rahoittaa auton, myös paketoida muun muassa huoltopalvelut, vakuutukset ja rengaspalvelut yhteen kiinteään kuukausihintaan. Kun auto menee rikki, kuukausihinta kattaa kulut eikä yllättäviä menoeriä tarvitse murehtia. Kun autosta haluaa luopua tai sen haluaa vaihtaa uuteen, onnistuu sekin palvelun kautta. 

Kun vertaa pankin autolainalla tai autokaupan osamaksurahoituksella perinteisesti ostetun auton vuosittaisia käyttö- ja huoltokuluja Santanderin All in One -auton kuluihin, eivät auton omistamiseen hupenevat euromäärät todellisuudessa ole huomattavan eri kokoiset molemmissa omistusmalleissa. All in One tarjoaa siihen päälle lisäksi vapauden irtautua pankkilainojen kanssa askartelusta – ja ennen kaikkea huolettoman elämän ilman yllätyskuluja.

Tutustu uusiin All in One -autoihin!

All in One -sovellus

Suomen ensimmäinen kokonaisvaltainen autoilun mobiilisovellus 

Santander on auto- ja rahoitusalan edelläkävijä, joka luo rohkeasti uutta myös perinteiseen autoiluun. 10-vuotissyntymäpäiviään viettävä Suomen suurin autorahoittaja kehitti All in One -palvelun, uudenlaisen tavan ostaa ja omistaa auto. Nyt Santander on ottanut seuraavan askeleen ja lanseerannut All in One -mobiilisovelluksen. 

All in One -sovellus on Suomen ensimmäinen kokonaisvaltainen autoilun sovellus, joka yhdistää niin mobiilitankkaamisen kuin autoilun kustannusseurannan. 

– All in One on tuote, joka helpottaa auton hankkimista ja All in One -pop up storet, joissa veimme autokauppaa lähemmäs asiakkaitamme yhteistyössä kumppaneidemme kanssa, ovat olleet menestys heti lanseeramisesta lähtien. Sovelluksen kehittäminen on siis vain luonnollinen seuraava askel eteenpäin, sanoo  Santander Consumer Financen toimitusjohtaja Peter Sjöberg.  – Ihmiset haluavat tehdä asiat helposti, nopeasti ja mukavasti. Halusimme kehittää kokonaisvaltaisen sovelluksen, jolla voi esimerkiksi sekä tankata että seurata autoilun kustannuksiakin. 

– Katsomme rohkeasti tulevaisuuteen. Ehkä mobiilisovellukset tulevat vielä syrjäyttämään verkkopalvelut, samalla lailla mitä korttimaksaminen teki käteiselle. Ihmiset haluavat myös kokonaisvaltaisia palveluita. Asiakaskokemuksen merkitys nousee jatkuvasti, Sjöberg toteaa. 



sovellus,iphone,santander, allinone

All in One -sovelluksen ABC

A. Mobiilitankkaaminen kaikkien suomalaisten ulottuvilla, täysin omasta pankkiryhmästä riippumatta, Nesteen asemilla, ympäri Suomen.
B. Oman autoilun kustannusseuranta yhdessä applikaatiossa (Päivitys tulossa 10/2017)
C. Kätevää apua arkeen; löydä lähin Nesteen asema, tee muistiinpanoja omaan autoa koskien, pinnaa lokaatio ja jaa toiselle perheenjäsenelle minne auto on parkkeerattu kartalla.


Sovellukseen voi tutustua osoitteessa app.allinone.fi ja se on ladattavissa iOS ja Android laitteille. Palvelun käyttöönotto ei vaadi Santanderin asiakkuutta.



Lataa sovellus iPhonelle tai Androidille.

Arkisto

Aiheet