Tämä sivusto käyttää evästeitä (cookies). Käytämme evästeitä jotta voimme mahdollistaa sinulle parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen. Tietoa evästeistä.
Tulosta

Asiakaspalvelu
Ma - Pe klo 9-16
p. 09 - 8564 5111
allinone@santanderconsumer.fi

Jotain meni pieleen. Yritä myöhemmin uudelleen.

Ajankohtaista

Vinkkejä vihreämpään autoiluun

Autoilun ekologisuus kiinnostaa ihmisiä jatkuvasti enemmän. Oman autoilun päästöihin voi vaikuttaa tehokkaasti omilla valinnoilla.

Liikenteen ja autoilun päästöihin keskitytään jatkuvasti enemmän. Henkilöautot ovat yksi, mutta monelle tärkeä osa liikkumista. Suurin osa auton elinkaaren aikaisista päästöistä syntyy auton käytön aikana, joten kuluttaja voi valinnoillaan tehdä isonkin vaikutuksen kokonaisuuteen. Perinteisen polttomoottorikäyttöisen auton kohdalla valmistuksesta aiheutuvat CO2-päästöt ovat autoalan laskelmien mukaan noin 10-15 prosentin luokkaa. Sähköautojen kohdalla valmistuksen päästöt ovat akuista johtuen hieman suuremmat, mutta vastaavasti käytön päästöt huomattavasti pienemmät. 

Yksi tehokkaimmista tavoista pienentää omia välttämättömän autoilun kokonaispäästöjä on ajaa nykyaikaisella autolla. Verrattaessa saman autoluokan edustajia keskenään uudemmat autot ovat lähtökohtaisesti taloudellisempia teknologisen kehityksen ansiosta. Lisäksi on hyvä muistaa, että polttoaineenkulutus ja CO2-päästöt ovat vain yksi osa päästöjä. Pakokaasujen jälkikäsittely on kehittynyt hurjasti viime vuosina ja monien ihmisillekin haitallisten päästöjen määrää on onnistuttu vähentämään merkittävästi. Esimerkiksi uusimmat päästöstandardit täyttävät bensiinikäyttöiset autot on varustettu nykyään hiukkassuodattimilla, ja dieseleiden ongelmana pidetyt typen oksidit on laitettu kuriin SCR-katalysaattoreilla.

Teknisistä järjestelmistä huolimatta kuljettajan valinnoilla ja toiminnalla ratin takana on edelleen iso vastuu. Omia ajotottumuksia kannattaakin tarkastella kriittisesti: ovatko lyhimmät siirtymät pakko suorittaa autolla, ja pystyisinkö esimerkiksi välttämään ruuhka-aikoihin liikkumista?

Auton liikkuessa ratin ja penkin välissä tapahtuvalla toiminnalla on iso merkitys. Kuljettaja pystyy vaikuttamaan kulutukseen ja sitä kautta päästöihin omalla ajotavallaan. Avainsana taloudelliseen ajamiseen on ennakointi. Liikennettä lukemalla voi välttää paljon turhia jarrutuksia ja energiaa kuluttavia kiihdytyksiä.



Paikallista päästöttömyyttä ja kompensointia

Autojen sähköistyminen tarjoaa oman tavan vähentää ajon aikaisia päästöjä. Hybridiautoissa polttomoottoria pyritään pitämään aina tilanteen salliessa sammuksissa, mikä vähentää paljon turhaa moottorin käynnissä olemista. Ladattavat hybridit ja täyssähköautot tarjoavat puolestaan jokaiselle mahdollisuuden paikallisesti päästöttömään autoiluun, kun polttomoottoria ei tarvitse käyttää ollenkaan. Ladattavilla autoilla kokonaispäästöjen osalta toki on olennaista huomioida, miten auton lataamiseen käytetty sähkö on tuotettu.

Uutta autoilun saralla on lähinnä teollisuudesta tuttu päästökauppa. Esimerkiksi Santander tarjoaa nykyään Green All in One -lisäpalvelua, jonka avulla jokainen asiakas voi halutessaan kompensoida autoilunsa CO2-päästöt sopimusajalta. Käytännössä asiakas ostaa tällöin Santaderin yhteistyökumppanin kautta päästökaupan piiriin kuuluvia päästöoikeuksia oman kulutuksensa verran.

Lue lisää Green All in One –palvelusta täältä.
 




Teknavin tuottamaa sisältöä. Autoja, elektroniikka ja viihdettä. Teknavi on tekniikan alan online-media sekä tv-ohjelma MTV3-kanavalla. 

Näin myynti jakautuu eri käyttövoimien välillä



Bensa myy, diesel kyykkää ja sähkö nostaa päätään. Sähköautot ovat kuuma puheenaihe automaailmassa, mutta myyntitilastoissa prosentit ovat hillittyjä.
Uudet autot ovat kehittyneet hurjalla vauhdilla muutamassa vuodessa. Samalla myös autosegmentit ovat sekoittuneet tehokkaasti ja etenkin erilaisten katumaasturien suosio on noussut hurjaa tahtia. Voimanlähteiden osalta tilanne ei ole muuttunut ihan samalla tavalla. Tässä katsaus henkilöautojen käyttövoimien jakautumiseen ensirekisteröinneissä 2018


Bensiini 84 696 – 70,3 % (ensirekisteröinnit kappaleina ja osuus kaikista uusista autoista)

Bensiini on Suomessa ylivoimaisesti suosituin käyttövoima henkilöautoissa. Sen osuus on viime vuosina ollut yhtä tasaisessa nousussa kuin dieselin osuus laskussa. Autoalan Tiedotuskeskuksen tilastoissa tähän kategoriaan lasketaan myös jatkuvasti suuremman roolin ottavat perinteiset itselataavat hybridit ja erilaiset kevythybridit.


Diesel 28 934 – 24,0 %

Vielä vuonna 2017 dieselkäyttöisiä henkilöautoja rekisteröitiin 36 062 kappaletta. Kun huomioidaan kokonaismarkkinan hienoinen kasvu vuodelle 2018, on dieselautojen osuudessa tapahtunut varsin merkittävä väheneminen. Etenkin pienien autojen keskuudessa diesel alkaa olla harvinaisuus, sillä deselin vaatimat pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmät ovat edullisen luokan autoihin turhan kalliita. Diesel on suosituin isojen autojen keskuudessa. Dieselin etuna on bensiinin polttamiseen verrattuna pienemmät CO2-päästöt, eikä kulutus nouse kovemman rasituksen alaisena samaan tapaan kuin bensiinillä.


Lataushybridi 4 932 – 4,1 %

Pistokkeesta ladattavien hybridiautojen ensirekisteröinnit ovat keskimäärin tuplaantuneet vuosi vuodelta. Näiden tarjonta kasvaa kiihtyvään tahtiin, joten osuus rekisteröinneistä tullee lähitulevaisuudessa nousemaan. Suomen CO2-pohjainen autoverotus suosii pistokehybridejä, minkä ansiosta etenkin kalliimman luokan autoissa lataushybridi saattaa olla kokonaishinnaltaan edullisempi kuin pelkällä polttomoottorilla varustetut sisarmallit. Lataushybridi sopii ennen kaikkea pääasiassa säännöllisiä matkoja ajavalle autoilijalle, joka ei kuitenkaan halua tehdä kompromissia vapauden kanssa. Sähköautosta poiketen lataushybridillä voi taittaa pitkät matkat ilman suurempaa suunnittelua polttomoottorin voimin. Toki tärkeä osa taloudellisuutta ja ympäristöystävällisyyttä on kuljettajan vastuulla, sillä autoa pitää ladata ahkerasti. Tuoreilla automalleilla sähköllä pystyy yleisesti ajamaan lähemmäs 50 kilometriä, mikä riittää useimpien päivittäisiin tarpeisiin.

Maakaasu 1 161 – 1,0 %

Kaasuautojen kysyntä on ollut viime vuodet varsin tasaista. Mallitarjonta on keskittynyt muutaman merkin piiriin, mikä osaltaan vähentää kiinnostusta ja tietoisuutta selvitää kaasuautoilun mahdollisuuksia. Vähäistä suosiota on yleisesti selitetty harvalla tankkausverkostolla, mutta pk-seudun lisäksi myös muista suurimmista kaupungeista alkaa löytyä tankkausmahdollisuus. Maakaasun lisäksi tankkiin voi laittaa biokaasua, mikä laskee polttoaineen elinkaaripäästöjä huomattavasti. Puhtauden lisäksi kaasuautojen puolesta puhuvat kustannukset; kaasutankeilla varustettu auto on yleisesti varsin marginaalisesti bensiinikäyttöistä autoa kalliimpi, ja hintaero kuolettuu nopeasti edullisella kaasulla ajettaessa.


Sähkö 776 – 0,6 %

Sähköautojen tarjonta kasvaa kiihtyvään tahtiin, mutta myyntiä rajoittavat hinta ja saatavuus. Monien sähköautojen kohdalla toimitusajat ovat pitkiä, mikä saattaa ohjata päätöksiä muiden vaihtoehtojen pariin. Sähköauto sopii loistavasti säännölliseen matkustamiseen, mutta pidemmät matkat vaativat polttomoottoriautoihin verrattuna perusteellisempaa reittisuunnittelua





Teknavin tuottamaa sisältöä. Autoja, elektroniikka ja viihdettä. Teknavi on tekniikan alan online-media sekä tv-ohjelma MTV3-kanavalla. 

Auton ostamisen mukana ajankohtaiseksi tulevat erilaiset rahoitusvaihtoehdot

Uuden auton hankintaan liittyy paljon pohdittavia kysymyksiä. Rahoitusvaihtoehdot tuovat parhaimmillaan helpotusta ja turvaa myös auton oston jälkeiseen elämään. Ensimmäisen kerran kolme vuotta sitten Santanderin All in One –palvelun käyttöön ottanut brändilähettiläs ja But I’m a human not a sandwhich –bloggaaja Iina kertoo, miksi aikoo hyödyntää Santanderin rahoitusvaihtoehtoa myös seuraavassa hankinnassaan.

Siitä tulee tänä vuonna kuluneeksi kolme vuotta, kun me käveltiin herttoniemeläiseen autoliikkeeseen vaihtamaan meidän rupuista tummanpunaista ahdasta ensiautoa viisihenkiselle perheelle sopivampaan malliin. Odotettiin silloin meidän kuopusta alkumetreillä, ei oltu taidettu vielä käydä ensimmäisessä ultrassakaan muistaakseni. Muistan kuitenkin, kuinka pelkäsin silloin raskaushormoneissani, että auton vaihtaminen isolle perheelle sopivampaan niin aikaisin tuo huonoa onnea, ja ultrassa ei olekaan kaikki hyvin. Mutta onneksi se pelko oli ihan vaan niitä hormoneita. Näin melkein kolme vuotta myöhemmin voimme todeta, että kuopuksella todellakin oli kaikki hyvin, ja nykyään hän on erittäin näkyvä (ja kuuluva) kohta 2-vuotias osa meidän perhettä. Ja se auto, joka me sinä päivänä tilattiin, on palvellut meitä hyvin. Me ollaan oltu ihan älyttömän tyytyväisiä sekä autoon, että Santander All in One -palveluun, joka me sinä samana päivänä tilattiin.



Auton ostaminen avaa kysymykset rahoitusvaihtoehdoista

Me vaihdetaan tänä vuonna autoa, sillä meidän auton sopimuskausi päättyy. Koska kolmessa vuodessa esimerkiksi omat taloustaidot on kasvaneet huomattavasti, me ollaan mietitty tarkasti läpi kaikki mahdolliset erilaiset vaihtoehdot rahoittaa uusi auto. Vaihtoehtojahan löytyy: auton voi ostaa niin, että maksaa kerralla koko summan pois, autolle voi ottaa perinteisen rahoituksen tai autolainan esim. pankista. Auton voi myös ottaa yksityisleasingilla, tai sen voi ottaa Santander All in One -rahoituksella.

Santanderin All in One –rahoitusvaihtoehto käytännössä

All in One on osamaksurahoitustuote, mikä tarkoittaa sitä, että auton lainaa lyhennetään joka kuukausi. Lisäksi auton voi lunastaa milloin vain itselleen, myydä eteenpäin tai All in Onen tapauksessa palauttaa myös Santanderille sopimuksen loputtua. Tällöin autosta saa vähintään taatun hyvityshinnan (rahoituksen jäljellä oleva summa), tai mahdollisesti jopa enemmän, mikäli myy auton jonnekin muualle ja autolla on esim. ajettu huomattavasti vähemmän kuin sopimukseen on määritelty enimmäiskilometrimääräksi (joka on yksi taattuun hyvityshintaan vaikuttavista tekijöistä).

Autoa vaihtaessa voikin Santanderin rahoituksella otetusta autosta saada eteenpäin myydessä hyvin esim. muutaman tuhannen euron käsirahan seuraavaan autoon, mikä taas pienentää seuraavan auton rahoituksen kuukausierää mukavasti – tämä toki vain jos auton arvo on silloin olennaisesti suurempi kuin jäljellä olevan rahoituksen määrä. Autorahoituksen lisäksi All in One -sopimukseen kuuluu muitakin palveluita omien toiveiden mukaan. Sopimuksen voi tehdä kahdeksi tai kolmeksi vuodeksi. Palvelutasoja on kolme: Perus, Helppo ja Mukava. Perustasoon kuuluu se taattu hyvityshinta sekä halutessa liikenne- ja kaskovakuutus. Helppoon tasoon kuuluvat edellä mainittujen lisäksi määräaikaishuollot ja korjaukset. Mukavalla tasolla saa niiden päälle vielä renkaiden vaihdot ja rengashotellin, sijaisauton huoltojen ajaksi sekä sisä- ja ulkopesut huoltojen yhteydessä.

Turvallisuutta ja tasaisuutta Santanderin rahoituksen avulla

Vaikka uusilla autoilla on takuu, eikä rikkoutumisiin tarvitse varautua taloudellisesti, on määräaikaishuollot tehtävä kaikille autoille. Määräaikaishuoltojen hinnat vaihtelevat reilusti automerkistä riippuen esim. 150-900€ välillä (lähde: autojerry.fi). Meille on helpompi vaihtoehto, että maksamme All in One -sopimuksessa kuukausittain tätä(kin) osuutta, jolloin ei tule yllätyksiä, eikä isompia kulueriä, joihin pitäisi erikseen varautua. Yllätyksettömyys ja tasaisuus ovat ne asiat, jotka Santander All in Onessa vetoavat meihin, ja siksi aiomme ottaa sen myös uudelleen. Se ei välttämättä ole aina edullisin vaihtoehto - riippuen toki autosta, käyttäjästä ja tilanteesta. Se on kuitenkin meidän perheelle kaikkein mieluisin ja turvallisimman tuntuinen. Meidän jälkeen myös useampi meidän kaveri tai tuttu on päätynyt tähän vaihtoehtoon, ja kaikki ovat olleet tyytyväisiä.

Tutustu Santanderin tarjoamaan All in One -rahoitusvaihtoehtoon. Voit myös lukea koko jutun Iinan omassa blogissa.

Arkisto

2020 (3)
2019 (11)
2018 (14)
2017 (11)
2016 (8)

Aiheet