Tämä sivusto käyttää evästeitä (cookies). Kun käytät tätä verkkosivua, hyväksyt evästeiden käytön. Tietoa evästeistä.
Tulosta

Asiakaspalvelu
Ma - Pe klo 9-16
p. 09 - 8564 5111
allinone@santanderconsumer.fi

Jotain meni pieleen. Yritä myöhemmin uudelleen.

Ajankohtaista

Näin myynti jakautuu eri käyttövoimien välillä



Bensa myy, diesel kyykkää ja sähkö nostaa päätään. Sähköautot ovat kuuma puheenaihe automaailmassa, mutta myyntitilastoissa prosentit ovat hillittyjä.
Uudet autot ovat kehittyneet hurjalla vauhdilla muutamassa vuodessa. Samalla myös autosegmentit ovat sekoittuneet tehokkaasti ja etenkin erilaisten katumaasturien suosio on noussut hurjaa tahtia. Voimanlähteiden osalta tilanne ei ole muuttunut ihan samalla tavalla. Tässä katsaus henkilöautojen käyttövoimien jakautumiseen ensirekisteröinneissä 2018


Bensiini 84 696 – 70,3 % (ensirekisteröinnit kappaleina ja osuus kaikista uusista autoista)

Bensiini on Suomessa ylivoimaisesti suosituin käyttövoima henkilöautoissa. Sen osuus on viime vuosina ollut yhtä tasaisessa nousussa kuin dieselin osuus laskussa. Autoalan Tiedotuskeskuksen tilastoissa tähän kategoriaan lasketaan myös jatkuvasti suuremman roolin ottavat perinteiset itselataavat hybridit ja erilaiset kevythybridit.


Diesel 28 934 – 24,0 %

Vielä vuonna 2017 dieselkäyttöisiä henkilöautoja rekisteröitiin 36 062 kappaletta. Kun huomioidaan kokonaismarkkinan hienoinen kasvu vuodelle 2018, on dieselautojen osuudessa tapahtunut varsin merkittävä väheneminen. Etenkin pienien autojen keskuudessa diesel alkaa olla harvinaisuus, sillä deselin vaatimat pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmät ovat edullisen luokan autoihin turhan kalliita. Diesel on suosituin isojen autojen keskuudessa. Dieselin etuna on bensiinin polttamiseen verrattuna pienemmät CO2-päästöt, eikä kulutus nouse kovemman rasituksen alaisena samaan tapaan kuin bensiinillä.


Lataushybridi 4 932 – 4,1 %

Pistokkeesta ladattavien hybridiautojen ensirekisteröinnit ovat keskimäärin tuplaantuneet vuosi vuodelta. Näiden tarjonta kasvaa kiihtyvään tahtiin, joten osuus rekisteröinneistä tullee lähitulevaisuudessa nousemaan. Suomen CO2-pohjainen autoverotus suosii pistokehybridejä, minkä ansiosta etenkin kalliimman luokan autoissa lataushybridi saattaa olla kokonaishinnaltaan edullisempi kuin pelkällä polttomoottorilla varustetut sisarmallit. Lataushybridi sopii ennen kaikkea pääasiassa säännöllisiä matkoja ajavalle autoilijalle, joka ei kuitenkaan halua tehdä kompromissia vapauden kanssa. Sähköautosta poiketen lataushybridillä voi taittaa pitkät matkat ilman suurempaa suunnittelua polttomoottorin voimin. Toki tärkeä osa taloudellisuutta ja ympäristöystävällisyyttä on kuljettajan vastuulla, sillä autoa pitää ladata ahkerasti. Tuoreilla automalleilla sähköllä pystyy yleisesti ajamaan lähemmäs 50 kilometriä, mikä riittää useimpien päivittäisiin tarpeisiin.

Maakaasu 1 161 – 1,0 %

Kaasuautojen kysyntä on ollut viime vuodet varsin tasaista. Mallitarjonta on keskittynyt muutaman merkin piiriin, mikä osaltaan vähentää kiinnostusta ja tietoisuutta selvitää kaasuautoilun mahdollisuuksia. Vähäistä suosiota on yleisesti selitetty harvalla tankkausverkostolla, mutta pk-seudun lisäksi myös muista suurimmista kaupungeista alkaa löytyä tankkausmahdollisuus. Maakaasun lisäksi tankkiin voi laittaa biokaasua, mikä laskee polttoaineen elinkaaripäästöjä huomattavasti. Puhtauden lisäksi kaasuautojen puolesta puhuvat kustannukset; kaasutankeilla varustettu auto on yleisesti varsin marginaalisesti bensiinikäyttöistä autoa kalliimpi, ja hintaero kuolettuu nopeasti edullisella kaasulla ajettaessa.


Sähkö 776 – 0,6 %

Sähköautojen tarjonta kasvaa kiihtyvään tahtiin, mutta myyntiä rajoittavat hinta ja saatavuus. Monien sähköautojen kohdalla toimitusajat ovat pitkiä, mikä saattaa ohjata päätöksiä muiden vaihtoehtojen pariin. Sähköauto sopii loistavasti säännölliseen matkustamiseen, mutta pidemmät matkat vaativat polttomoottoriautoihin verrattuna perusteellisempaa reittisuunnittelua





Teknavin tuottamaa sisältöä. Autoja, elektroniikka ja viihdettä. Teknavi on tekniikan alan online-media sekä tv-ohjelma MTV3-kanavalla. 

Auton ostamisen mukana ajankohtaiseksi tulevat erilaiset rahoitusvaihtoehdot

Uuden auton hankintaan liittyy paljon pohdittavia kysymyksiä. Rahoitusvaihtoehdot tuovat parhaimmillaan helpotusta ja turvaa myös auton oston jälkeiseen elämään. Ensimmäisen kerran kolme vuotta sitten Santanderin All in One –palvelun käyttöön ottanut brändilähettiläs ja But I’m a human not a sandwhich –bloggaaja Iina kertoo, miksi aikoo hyödyntää Santanderin rahoitusvaihtoehtoa myös seuraavassa hankinnassaan.

Siitä tulee tänä vuonna kuluneeksi kolme vuotta, kun me käveltiin herttoniemeläiseen autoliikkeeseen vaihtamaan meidän rupuista tummanpunaista ahdasta ensiautoa viisihenkiselle perheelle sopivampaan malliin. Odotettiin silloin meidän kuopusta alkumetreillä, ei oltu taidettu vielä käydä ensimmäisessä ultrassakaan muistaakseni. Muistan kuitenkin, kuinka pelkäsin silloin raskaushormoneissani, että auton vaihtaminen isolle perheelle sopivampaan niin aikaisin tuo huonoa onnea, ja ultrassa ei olekaan kaikki hyvin. Mutta onneksi se pelko oli ihan vaan niitä hormoneita. Näin melkein kolme vuotta myöhemmin voimme todeta, että kuopuksella todellakin oli kaikki hyvin, ja nykyään hän on erittäin näkyvä (ja kuuluva) kohta 2-vuotias osa meidän perhettä. Ja se auto, joka me sinä päivänä tilattiin, on palvellut meitä hyvin. Me ollaan oltu ihan älyttömän tyytyväisiä sekä autoon, että Santander All in One -palveluun, joka me sinä samana päivänä tilattiin.



Auton ostaminen avaa kysymykset rahoitusvaihtoehdoista

Me vaihdetaan tänä vuonna autoa, sillä meidän auton sopimuskausi päättyy. Koska kolmessa vuodessa esimerkiksi omat taloustaidot on kasvaneet huomattavasti, me ollaan mietitty tarkasti läpi kaikki mahdolliset erilaiset vaihtoehdot rahoittaa uusi auto. Vaihtoehtojahan löytyy: auton voi ostaa niin, että maksaa kerralla koko summan pois, autolle voi ottaa perinteisen rahoituksen tai autolainan esim. pankista. Auton voi myös ottaa yksityisleasingilla, tai sen voi ottaa Santander All in One -rahoituksella.

Santanderin All in One –rahoitusvaihtoehto käytännössä

All in One on osamaksurahoitustuote, mikä tarkoittaa sitä, että auton lainaa lyhennetään joka kuukausi. Lisäksi auton voi lunastaa milloin vain itselleen, myydä eteenpäin tai All in Onen tapauksessa palauttaa myös Santanderille sopimuksen loputtua. Tällöin autosta saa vähintään taatun hyvityshinnan (rahoituksen jäljellä oleva summa), tai mahdollisesti jopa enemmän, mikäli myy auton jonnekin muualle ja autolla on esim. ajettu huomattavasti vähemmän kuin sopimukseen on määritelty enimmäiskilometrimääräksi (joka on yksi taattuun hyvityshintaan vaikuttavista tekijöistä).

Autoa vaihtaessa voikin Santanderin rahoituksella otetusta autosta saada eteenpäin myydessä hyvin esim. muutaman tuhannen euron käsirahan seuraavaan autoon, mikä taas pienentää seuraavan auton rahoituksen kuukausierää mukavasti – tämä toki vain jos auton arvo on silloin olennaisesti suurempi kuin jäljellä olevan rahoituksen määrä. Autorahoituksen lisäksi All in One -sopimukseen kuuluu muitakin palveluita omien toiveiden mukaan. Sopimuksen voi tehdä kahdeksi tai kolmeksi vuodeksi. Palvelutasoja on kolme: Perus, Helppo ja Mukava. Perustasoon kuuluu se taattu hyvityshinta sekä halutessa liikenne- ja kaskovakuutus. Helppoon tasoon kuuluvat edellä mainittujen lisäksi määräaikaishuollot ja korjaukset. Mukavalla tasolla saa niiden päälle vielä renkaiden vaihdot ja rengashotellin, sijaisauton huoltojen ajaksi sekä sisä- ja ulkopesut huoltojen yhteydessä.

Turvallisuutta ja tasaisuutta Santanderin rahoituksen avulla

Vaikka uusilla autoilla on takuu, eikä rikkoutumisiin tarvitse varautua taloudellisesti, on määräaikaishuollot tehtävä kaikille autoille. Määräaikaishuoltojen hinnat vaihtelevat reilusti automerkistä riippuen esim. 150-900€ välillä (lähde: autojerry.fi). Meille on helpompi vaihtoehto, että maksamme All in One -sopimuksessa kuukausittain tätä(kin) osuutta, jolloin ei tule yllätyksiä, eikä isompia kulueriä, joihin pitäisi erikseen varautua. Yllätyksettömyys ja tasaisuus ovat ne asiat, jotka Santander All in Onessa vetoavat meihin, ja siksi aiomme ottaa sen myös uudelleen. Se ei välttämättä ole aina edullisin vaihtoehto - riippuen toki autosta, käyttäjästä ja tilanteesta. Se on kuitenkin meidän perheelle kaikkein mieluisin ja turvallisimman tuntuinen. Meidän jälkeen myös useampi meidän kaveri tai tuttu on päätynyt tähän vaihtoehtoon, ja kaikki ovat olleet tyytyväisiä.

Tutustu Santanderin tarjoamaan All in One -rahoitusvaihtoehtoon. Voit myös lukea koko jutun Iinan omassa blogissa.

Leasing vai osamaksu

Markkinat ovat täynnä erilaisia autorahoitusvaihtoehtoja. Tiedätkö, mikä on sinun tarpeisiisi paras tapa hankkia auto?

Autorahoituksen vaihtoehdot ovat moninaiset tänä päivänä. Perinteisempien autolainan ja osamaksurahoituksen ohella myös keskustelu yksityisleasingistä yhtenä rahoituksen vaihtoehtona kasvaa koko ajan. Liisaussopimusta kuvataan usein yksinkertaiseksi ja helpoksi tavaksi hankkia auto. Se sopiikin hyvin ihmisille, jotka haluavat vaihtaa autoa säännöllisesti. 

Osamaksurahoituksella tai autolainalla hankittu auto on oma. Yksityisliisaus sen sijaan on auton vuokraamista. Tämä tarkoittaa, ettei liisausauto yleensä säily omistajalla sopimuksen päättyessä, vaan siirtyy takaisin leasing-yhtiölle. 

Koska leasing on on määräaikainen vuokrasopimus, sitä ei voi katkaista kesken sopimuskauden ilman tuntuvia sanktioita. Sopimuskauden päättyessä auto palautetaan takaisin leasing-yhtiölle. Tämä tarkoittaa, että leasing-yhtiö hoitaa auton jälleenmyynnin. Osamaksulla ostetun auton voi sen sijaan lunastaa koska tahansa itselleen, myydä eteenpäin tai vaihtaa uuteen.

Osamaksulla läpinäkyvyyttä autokauppoihin

Leasing-sopimusta tehdessä asiakkaalle ilmoitetaan vuokran kuukausiveloituksen määrä ilman tarkennuksia koroista tai muista veloituksista. Tällöin asiakas tietää kuukausittaisen kokonaissumman sekä mitä palveluja summa sisältää, mutta ei yleensä tämän tarkempaa erittelyä.

Osamaksulla ostettaessa asiakkaalle ilmoitetaan läpinäkyvästi kaikki kulut, joista kuukausimaksu koostuu. Asiakas voi joissain palveluissa jopa itse vaikuttaa siihen muokkaamalla sopimuksen sisältöä omiin tarpeisiinsa. Esimerkiksi Santanderin All in One -palveluun voi paketoida mukaan muun muassa huoltopalvelut, vakuutukset ja rengaspalvelut yhteen kiinteään kuukausihintaan. 

Yllättäviä lisäkuluja ylikilometreistä ja veroista

Leasing-auto voi aiheuttaa yllättäviä lisäkuluja, jos autoa tarvitseekin esimerkiksi lomakausina normaalia enemmän. Tämä johtuu siitä, että leasing-sopimuksessa määritetyn kilometrirajan ylittävistä matkoista veloitetaan ajettujen ylikilometrien mukaisesti. Ylikilometreistä voikin kasvaa huomaamatta yllättävän suuri lisäpotti, joka veloitetaan sopimuksen päättyessä.

Yllätyksenä voi myös tulla, että liisausauton laskennallista vuokraa nostaa arvonlisävero, koska vuokraus on arvonlisäveron alaista toimintaa. Osamaksusta sen sijaan ei peritä arvonlisäveroa, joten osamaksulla ostettu auto voi tulla senkin vuoksi liisausautoa edullisemmaksi ratkaisuksi.

All in Onella auton arvonalenema ei ole huolenaihe

Oli auto hankittu sitten leasing-sopimuksella, laina- tai osamaksurahoituksella, niin auton arvon aleneminen on aina mietityttävä asia autokauppoja tehdessä. Santanderin osamaksupohjaisessa All in One -palvelussa autolle määritellään jo kauppaa tehdessä taattu auton arvo, joka antaa turvaa sopimuksen päättyessä. Mikäli autoa ei halua myydä tai vaihtaa tai sopimusta ei halua jatkaa, niin auton voi palauttaa Santanderille. Etukäteen määritelty hyvityssumma kuittaa autosta jäljellä olevan velan.

Vaikka erilaisia autorahoitusvaihtoehtoja on paljon markkinoilla, on Santander nähnyt selkeän tarpeen All in One -palvelunsa tyyppisille vaihtoehdoille. Santanderin All in One -palvelussa auto rahoitetaan osamaksulla, joten sillä saa perinteisen osamaksurahoituksen oikeudet ilman leasing-sopimuksen sitovuutta. All in Onen hinnoittelu on läpinäkyvää ja hintaan sisältyvät tarvittaessa myös huollot ja vakuutukset. Tutustu uusiin All in One autoihin osoitteessa www.allinone.fi/uudet-autot

Arkisto

2019 (10)
2018 (14)
2017 (12)
2016 (8)

Aiheet