Tämä sivusto käyttää evästeitä (cookies). Kun käytät tätä verkkosivua, hyväksyt evästeiden käytön. Tietoa evästeistä.
Tulosta

Asiakaspalvelu
Ma - Pe klo 9-16
p. 09 - 8564 5111
allinone@santanderconsumer.fi

Jotain meni pieleen. Yritä myöhemmin uudelleen.

Ajankohtaista

Joka viides harkitsisi hybridiautoon vaihtamista - tammikuusta 2020 alkaen autonvalmistajat haluavat niitä myös myydä

Santanderin tuoreen tutkimuksen* mukaan jopa viidennes (20%) autoilijoista olisi valmis päästöjen vähentämiseksi vaihtamaan nykyisen autonsa hybridiin ja 13% täyssähköautoon. Alle 30-vuotiaiden autoilijoiden keskuudessa luvut ovat vielä suuremmat - kolmannes (28%) ja viidennes (21%). 

Samaan aikaan autovalmistajien kannusteet myydä ladattavia autoja kasvavat merkittävästi vuodenvaihteen jälkeen: EU:n asettamat päästörajat voivat aiheuttaa valmistajille  kymmenien miljardien eurojen sakkoriskin. Autovalmistajan vuoden aikana myymien kaikkien autojen keskimääräinen CO2-päästö saa olla enintään 95 grammaa kilometriltä. Vastaavasti päästöhyvitysjärjestelmä antaa vuoden 2020 aikana ‘superhyvitystä’ niistä autoista joiden päästöt ovat alle 50 g/km - jokainen tällainen auto lasketaan kahtena.




“Kun katsotaan tutkimuksessamme esiin tullutta selkeää halukkuuttaa vaihtaa nykyinen autonsa ladattavaan ja toisaalta autovalmistajien ensi vuonna merkittävästi kasvavaa motivaatiota sellaisia myydä ja markkinoida, on helppo ennustaa myyntipiikkiä täyssähkö- ja lataushybridiautoissa”, sanoo Santanderin liiketoimintajohtaja Kari Kauppinen.

Kauppisen mukaan uusien, kilpailukykyisesti hinnoiteltujen ja pidemmän toimintasäteen takaavien mallien tuominen markkinoille jouduttaa varmasti sähköautojen kysyntää. Latausinfran kehittäminen niin kaupungissa kuin maanteillä näyttelee myös ratkaisevaa roolia.

“Samaan aikaan on myös tärkeää muistaa, että liikenteessä on todella paljon vanhoja autoja, jotka eivät enää vastaa nykypäivän turvallisuusvaatimuksiin ja joiden päästöt ovat aivan eri tasolla kuin uudempien autojen. Näiden autojen poistaminen liikenteestä ja siihen kannustaminen esimerkiksi romutuspalkkion avulla olisi tärkeää, jolloin kyseiset autot voitaisiin korvata pienipäästöisemmillä ja turvallisemmilla autoilla kuten esimerkiksi juuri sähköautoilla”, Kauppinen sanoo.

Santander on Suomen suurin autorahoittaja ja yhtiöllä on hyvä näkymä siihen, mihin suuntaan autoilu ja autojen ostaminen on Suomessa kehittymässä.

*Kyselytutkimuksen Santanderille on toteuttanut YouGov Finland. Tiedot kerättiin web-kyselynä 4.10. – 6.10.2019 välisenä aikana YouGovin kuluttajapaneelissa. Tutkimuksen kohderyhmään kuuluvat 18 vuotta täyttäneet suomalaiset. Lähtöotos muodostettiin ja lopullinen vastaajajoukko painotettiin aikuisväestöä edustavaksi iän, sukupuolen ja asuinalueen mukaan. Kokonaisvastaajamäärä lopullisessa kohdejoukossa on 1000. Kokonaistuloksissa (N=1000) keskimääräinen virhemarginaali on n. ±2,8%-yksikköä suuntaansa (95%:n luottamustasolla).

Kiinnostaako sähköisempi autoilu?

Vaihtoehtojen määrä kasvaa ennätysvauhdilla. Erilaisten sähkö- ja hybridiautojen tarjonta kasvaa tällä hetkellä nopeammin kuin koskaan. Valintaa pohtiessa erilaisiin vaihtoehtoihin kannatta perehtyä huolella ja luonnollisesti painottaa omia ajotarpeita.

Liikenne sähköistyy vauhdilla, eikä vähiten tiukkojen päästötavoitteiden takia. Vuosi 2020 on ensimmäinen tiukka raja tämän suhteen, kun EU-alueelle valmistettujen autojen hiilidioksidipäästöjen pitäisi olla keskimäärin 95 g/km. Esimerkiksi viime vuonna Suomessa uutena myytyjen henkilöautojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö oli noin 117,4 g/km.Lukeman pienentämistä vauhditetaan eniten autojen sähköistämisellä. Keskimääräiset pistokkeesta ladattavat hybridit alittavat rajan selkeästi ja täyssähköautojen kohdalla lukema on luonnollisesti 0 g/km. Myös osa perinteisellä hybridivoimalinjalla varustetuista autoista pääsevät rajan alle, vaikka niitä ei voi erikseen ladata. Näiden lisäksi markkinoille on tullut erilaisia kevythybridiratkaisuja, jotka eivät mahdollista auton liikuttamista ilman polttomoottoria, mutta parantavat kokonaistaloudellisuutta esimerkiksi mahdollistamalla moottorin sammuttamisen rullaustilanteissa.


Vaihtoehtoja moneen lähtöön

Kevythybridijärjestelmät sekä perinteinen hybridi ilman latausmahdollisuutta eivät käytön kannalta eroa pelkällä polttomoottorilla varustetetuista autoista. Niiden sähköjärjestelmät työskentelevät taloudellisuuden eteen ilman käyttäjältä vaadittavaa toimintaa. Tällainen ratkaisu sopii käyttäjällä, joka haluaa pitäytyä perinteisessä käyttökokemuksessa ja toisaalta pitää hankintakustannuksen mahdollisimman alhaisena.

Seuraava askel kohti sähköisempää autoilua on ladattava hybridi. Näiden tarjonta kasvaa tällä hetkellä nopeaan tahtiin, ja uusia lataushybridejä on tulossa monilta merkeiltä ja moniin kokoluokkiin. Nykyaikaisella lataushybridillä ajaa keskimäärin noin 50 kilometriä yhdellä latauksella, mikä mahdollistaa monelle autoilijalle päivittäisen liikkumisen pelkällä sähköllä. Polttomoottori on kuitenkin edelleen mukana varmistamassa pidemmistä matkoista selviytymisen ja toisaalta turvaamassa muuttuvista ajosuunnitelmista selviytymisen.

Myös täyssähköautojen tarjonta kasvaa vauhdilla. Kuluvan vuoden aikana moni valmistaja on julkaissut lähiaikoina markkinoille tulossa olevia sähköautoja, jotka laajentavat tarjontaa etenkin pienempiin ja edullisempiin autoihin. Täyssähköautojen kohdalla puhutaan parhaimmillaan yli 500 kilometrin toimintamatkoista yhdellä latauksella. Sähköauto on vaivaton vaihtoehto säännölliseen liikkumiseen toimintamatkan riittäessä päivittäisiin tarpeisiin, ja kun lataaminen on mahdollista kotioloissa. Etenkin isojen kaupunkien ja pääteiden ulkopuolella liikuttaessa latausmahdollisuuksiin kannattaa perehtyä ja suunnitella matka etukäteen.

Voit tutustua erilaisiin sähköistettyihin vaihtoehtoihin All in One -laskurin kautta.




Teknavin tuottamaa sisältöä. Autoja, elektroniikka ja viihdettä. Teknavi on tekniikan alan online-media sekä tv-ohjelma MTV3-kanavalla. 

Arkisto

2020 (2)
2019 (11)
2018 (14)
2017 (11)
2016 (8)

Aiheet