Tämä sivusto käyttää evästeitä (cookies). Kun käytät tätä verkkosivua, hyväksyt evästeiden käytön. Tietoa evästeistä.
Tulosta

Asiakaspalvelu
Ma - Pe klo 9-16
p. 09 - 8564 5111
allinone@santanderconsumer.fi

Jotain meni pieleen. Yritä myöhemmin uudelleen.

Ajankohtaista

Autoilu automatisoituu, mutta matkaa robottiautoihin riittää

Automaattinen autoilu ja robottiautot ovat kestoaiheita autoilun tulevaisuudesta puhuttaessa. Teknologian lisäksi isojen periaatteellisten muutosten tapahtumiseen myös yhteiskunnalta vaaditaan sopeutumista.

Monet nykypäivän autoista löytyvät varusteet ovat edellytyksiä autonomiselle autoilulle. Jo pienistäkin autoista löytyvä aktiivinen vakionopeudensäädin on hyvä esimerkki tällaisesta järjestelmästä. Kuljettaja antaa tietyn pyynnön autolle, mutta auto huomioi myös ympäristön elementit tämän pyynnön suorittamiseksi. Aktiivisella vakionopeudensäätimellä varustettu auto sekä kiihdyttää että jarruttaa itsenäisesti kuljettajasta riippumatta. Kun tähän järjestelmään yhdistetään ajolinja-avustin, auto seuraa itsenäisesti myös kaistaa, tai edellä ajavaa autoa. Nykyisestä lainsäädännöstä johtuen kuljettajan täytyy tasaisin väliajoin käyttää ohjauspyörää, vaikka auto hoitaisikin varsinaisen ohjaamisen. Avustimista huolimatta vastuu autosta on aina kuljettajalla.

Vastuukysymykset ovatkin yksi iso selvitettävä osa-alue ennen autoilun automatisoitumista. Ei nimittäin ole yksinkertaista sopia, kuka on vastuussa, jos autonomisesti liikkuva ajoneuvo joutuu onnettomuuteen ja etenkin jos se todetaan syylliseksi. Onko vastuu valmistajalla, vakuutusyhtiöllä, vai ajoneuvon omistajalla? Myös moraaliset kysymykset ovat aiheuttaneet paljon keskustelua. Kuka esimerkiksi tekee päätöksen siitä, miten autonominen auto toimii väistämättömän onnettomuuden edessä?

Autoilun täydellistä automatisoitumista nähdään todennäköisimmin ensimmäisenä rajatuilla alueilla. Tällaisia voisivat olla esimerkiksi ihmisten ajamilta autoilta kielletyt alueet kaupunkien sisällä tai moottoritiet. Molemmissa tapauksissa ympäristömuuttujien määrää pystytään rajaamaan, jolloin autonomisen auton tehtävä helpottuu merkittävästi.

Avoimia kysymyksiä siis vielä riittää matkalla autonomiseen autoiluun. Lainsäädännöllisesti kysymysten sekä teknisten ratkaisujen lisäksi toki ihmisten täytyy olla valmiita antamaan vastuu autolle. Olisitko sinä valmis hörppimään aamukahvia itsestään ajavan auton kyydissä?

Sillä välin, kun seuraamme autoilun kehittymistä voit tutustua uusiin ajoneuvoihin täältä.




Teknavin tuottamaa sisältöä. Autoja, elektroniikka ja viihdettä. Teknavi on tekniikan alan online-media sekä tv-ohjelma MTV3-kanavalla. 

Arkisto

2020 (3)
2019 (11)
2018 (14)
2017 (11)
2016 (8)

Aiheet