Tämä sivusto käyttää evästeitä (cookies). Kun käytät tätä verkkosivua, hyväksyt evästeiden käytön. Tietoa evästeistä.
Tulosta

Asiakaspalvelu
Ma - Pe klo 9-16
p. 09 - 8564 5111
allinone@santanderconsumer.fi

Jotain meni pieleen. Yritä myöhemmin uudelleen.

Ajankohtaista

Uudella autolla turvallisempaa liikkumista


Uusi auto on käytännössä aina hyvä valinta sekä ympäristön että turvallisuuden kannalta. Uusien autojen yhteydessä muistetaan aina mainita niiden vähäpäästöisyys vanhempiin verrattuna. Uudet autot täyttävät tiukemmat päästömääräykset, minkä ansiosta ne aiheuttavat vähemmän haittaa ympäristölle ja ihmisille. Lue lisää nykyaikaisista käyttövoimista aikaisemmasta blogikirjoituksestamme.

Päästöjen lisäksi yksi olennaisesti kehittynyt osa-alue on turvallisuus. Moni moderni pikkuauto tarjoaa parempaa käytännön turvallisuutta kuin moni Suomen autokannan keski-iän mukainen (noin 12 vuotta) huomattavasti isompi auto. Euroopan alueella uusien autojen turvallisuutta arvioi Euro NCAP (https://www.euroncap.com/en) ja kokonaistulokseen vaikuttavat aikuismatkustajan turvallisuus, lapsimatkustajan turvallisuus, jalankulkijaturvallisuus sekä kuljettajaa avustavat järjestelmät.


Aktiivinen turvallisuus

Iso osa turvallisuuden paranemisesta menee jatkuvasti kehittyvän aktiivisten turvalaitteiden piikkiin. Näillä tarkoitetaan auton järjestelmiä, jotka helpottavat kuljettajan toimintaa ja parhaimmillaan auttavat estämään uhkaavan onnettomuuden. Yksi ensimmäisistä esimerkeistä aktiivisista turvalaitteista on lukkiutumattomat jarrut, mitkä helpottavat auton ohjaamista etenkin kovassa jarrutuksessa tai liukkaalla ajoalustalla. Nykyään kaikki uudet autot on myös varustettu luistonestolla ja ajonvakautuksella, mitkä puolestaan vähentävät merkittävästi suistumisonnettomuuksien riskiä. Niin ikään aktiivisia ja turvallisuutta parantavia varusteita ovat automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, joka tarvittaessa aloittaa esteen havaitsemisen jälkeen jarrutuksen, vaikka kuljettaja ei tekisi mitään. Myös sellaiset varusteet kuin kaistavahti, kuolleen kulman varoitin ja aktiivinen vakionopeudensäädin voivat parhaimmillaan estää onnettomuuden tapahtumisen.

Passiivinen turvallisuus

Aktiivisten turvajärjestelmien lisäksi myös autojen passiivinen turvallisuus on kehittynyt merkittävästi. Materiaalitekniikan kehittymisen myötä autojen rakenteissa on huomioitu entistä tarkemmin erilaiset onnettomuustyypit ja auton käyttäytyminen onnettomuustilanteissa. Eri suunnista tulevien osumien energia kanavoidaan mahdollisimman tehokkaasti auton rakenteisiin iskun pehmentämiseksi. Myös ohjaamossa sisällä olevat turvajärjestelmät ovat parantuneet. Turvavöiden esikiristimet huolehtivat siitä, että vyöt ovat kireällä ja matkustajat optimaalisessa asemassa turvatyynyjen lauetessa. Tyynyjen määrä on kasvanut myös pikkuautojen luokassa ja perinteisten edessä olevien tyynyjen lisäksi matkustajia suojataan sivuturvatyynyillä ja mahdollisesti niin sanotuilla ikkunoiden eteen tulevilla turvaverhoilla. Monissa autoissa kuljettajalle löytyy myös erillinen polviturvatyyny.

Ulkopuolisten turvallisuus

Jatkuvasti suurempaan roolin on noussut matkustajien turvallisuuden lisäksi myös jalankulkijoiden turvallisuus. Hyvän kokonaistuloksen saavuttamiseksi auton suunnittelussa täytyy siis huomioida entistä kattavammin tilanne, jossa auto törmää jalankulkijaan. Tämä luo omia vaatimuksiaan etenkin puskurin ja konepellin rakenteille. Tämän osa-alueen turvallisuutta on parannettu törmäysvyöhykkeen ensimmäisten senttien pehmeyden lisäksi muun muassa törmäystilanteessa muutaman sentin nousevalla konepellillä ja pellin takalaidasta nousevalla turvatyynyllä.

Tutustu kattavaan uusien autojen valikoimaan tästä.





Teknavin tuottamaa sisältöä. Autoja, elektroniikka ja viihdettä. Teknavi on tekniikan alan online-media sekä tv-ohjelma MTV3-kanavalla. 

Auto tuo vapautta lapsiperheen arkeen

Miten auton omistaminen ja Santander All in One on helpottanut But I’m a Human Not a Sandwich -blogin Iinan perheen elämään?

Mä muistan sen fiiliksen, kun saatiin meidän eka oma auto alle kolme vuotta sitten. Se vapaus, se fiilis kun tajusi, että nyt me voidaan mennä mihin vaan, milloin vaan, ainakin teoriassa. Silloin lähdettiin heti seuraavana päivänä Ikeaan, missä ei oltu käyty varmaan kahteen vuoteen, vaikka se sijaitsi meiltä vain 10min ajomatkan päässä. Julkisilla matka sinne olisi kuitenkin kestänyt yli tunnin suoran yhteyden puuttuessa, ja ei oltaisi saatu sieltä juuri mitään mukaan kotiin ilman kotiinkuljetusta kahden lapsen kanssa.

Hiekkaranta

Stressitöntä liikkumista omalla autolla

Vaikka se eka auto ei ollut meidän unelmien auto, ja osoittautui suureksi riippakiveksi ja murheenkryyniksi, se kuitenkin antoi meille paljon. Ja sen jälkeen hankittiin sitten Santander All-In-Onella se meidän unelmien auto, eli nykyinen citymaasturi. Siitä on tullut meidän ”toinen koti”, tukikohta silloinkin kun reissataan kauas. Myös silloin kun lähdettiin Kreikkaan, me ajettiin kentälle omalla autolla, ja jätettiin se viikoksi lentokenttäparkkiin, jotta voitiin myös palata mukavasti kotiin omalla autolla. Oli ihanaa ja stressitöntä liikkua omalla autolla, eikä odotella ja jonotella taksia, tai varsinkaan raahata viiden hengen kamppeita julkisilla aamukuudelta lähtevään koneeseen.

Se sama vapaus ja kaiken mahdollistaminen ovat edelleen meidän liikkuvaiselle perheelle suurin syy omistaa auto. Fakta on se, että me ei tosiaankaan oltaisi jaksettu reissata tänä vuonna Ouluun kolmea kertaa, tai viikon sisällä Oulusta Helsinkiin, Helsingistä Inkooseen ja takaisin sekä Helsingistä Naantaliin Muumimaailmaan ja takaisin, ilman autoa kolmen lapsen kanssa. Meiltä olisi jäänyt kokematta ihana piilossa sijaitseva lemmikkipuisto, Muumimaailma ja ne monet ihanat hetket Oulussa, joita ollaan saatu viettää. Ei oltaisi ehkä matkustettu Haaparannalle ihan vaan huvin vuoksi ilman omaa autoa.

Lisää aikaa nauttia kesän parhaista hetkistä

Me ollaan valittu asua kaukana keskustasta, rauhallisella pientaloalueella. Siinä missä rakastan sitä rauhaa täällä, rakastan myös keskustan vilinää ja sitä, kun pääsen kokemaan ja tekemään asioita. Silloin kun oltiin vain julkisten liikennevälineiden varassa, meni siirtymisiin tosi paljon aikaa, ja esimerkiksi keskustassa käyminen oli aina useamman tunnin operaatio. Auto mahdollistaa nopeat extempore-reissut lasten kanssa ja ilman, ja se on tuonut meidän päiviin rutkasti lisää aikaa.
Oltaisiin missattu iso osa kesän parhaista hetkistä. Puhumattakaan siitä, miten unohtumattomia iltauintireissuja ollaan koettu lasten kanssa, kun ollaan voitu lähteä vielä kasin jälkeen illalla uimaan autolla. Ilman autoa ei oltaisi voitu jahdata sinilevättömiä rantoja 15 kilsan päästä ilta-aikaan lasten kanssa, mutta auton kanssa se oli mahdollista. Mahtuipa tähän kesään yksi unohtumaton ajomatka myös kahden valtionpäämiehen vieraillessa Suomessa, kun me juututtiin tiesulkuun melkein tunniksi lasten kanssa. Onneksi oli oma auto, ja onneksi päästiin vielä sen jälkeen uimaan, niin lapsetkin olivat tyytyväisiä pitkästä paikallaan odottelusta huolimatta.

Muumitalo

Helppoutta ja vaivattomuutta All-In-Onen avulla

Meidän autolla on huoletonta reissata niin lyhyttä kuin pitkääkin matkaa, koska auto on uusi ja turvallinen, ja meillä on käytössä Santanderin All-In-One -palvelu. Jos auto sattuisi hajoamaan matkalla, siitä ei tulisi meille mitään ylimääräisiä kuluja, ja saataisiin apua heti ilman että tarvitsisi maksaa mitään. Mitään ekstrakuluja ei auton takia tarvitse muutenkaan mahduttaa kesäbudjettiin, sillä kaikki yllätykselliset ja yllätyksettömät huollot sisältyvät meidän kuukausihintaan.
Esimerkiksi kun meidän auto kävi viime viikolla vuosihuollossa, (kun se täytti kaksi vuotta), Otto vei sen aamulla huoltoon, ajoi sijaisautolla takaisin kotiin tekemään etätyöpäivän, ja iltapäivällä ajoi sijaisautolla takaisin hakemaan meidän autoa. Kaikki tämä ilman, että mitään tarvitsi maksaa, vaikka autoa määräaikaishuollettiin yli 500€:n edestä, ja meillä oli koko huollon ajan käytössä tuliterä sijaisauto. Huolto ei keskeyttänyt tai vaikeuttanut meidän kesäreissuja, vaan Otto kävi heittämässä mut ja mun Oulusta tulleen serkun shoppailemaan sijaisautolla. Me maksetaan mieluummin All-In-Onesta vähän ekstraa joka kuukausi, kuin maksetaan suuria kuluja kerralla tai varaudutaan yllätyksiin, koska se tuntuu meille hyvältä, helpolta ja turvalliselta vaihtoehdolta. Vuoden päästä tämä auto on ollut meillä kolme vuotta, ja sitten tämä sopimus päättyy. Sen jälkeen on aika pohtia uutta autoa, joka me aiotaan myös ottaa Santander All-In-Onella.

Tutustu uusiin All in One autoihin. Voit myös lukea koko jutun Iinan omassa Blogissa.





Mukavuudenhaluinen suomalainen ei kiinnostu yhteiskäyttöautoilusta

Yhteiskäyttöautoilu on kasvava trendi suurkaupungeissa maailmalla. Mutta miksi suomalaiset valitsevat yhä mieluummin oman auton tai julkisen liikenteen yhteiskäyttöauton sijaan? 

Yli puolet suomalaisista ei halua käyttää yhteiskäyttöautoa, selviää Santander Consumer Financen teettämästä tutkimuksesta. Avoimimpia yhteiskäyttöautoille olivat kyselyn mukaan alle 25-vuotiaat, sillä 40 prosenttia ikäluokasta vastanneista kertoi olevansa valmiita käyttämään yhteiskäyttöautoa. Erityisen avoimia olivat myös korkeakoulutetut (30 %) sekä pääkaupunkiseudulla asuvat (27 %). 

Haluttomuuteen vaikuttavat monet tekijät

Santanderin tutkimukseen vastanneet kertoivat syitä sille, miksi yhteiskäyttöautoilu ei kiinnosta. Huonoon innostuneisuuteen on useita syitä, sillä autonkäyttäjiä on monenlaisia aina kaupunkilaisesta maaseutulaiseen, nuoresta vanhaan, työttömästä kolmivuorotekijään ja sinkusta suurperheelliseen. Voi olla jopa mahdotonta löytää kanssakulkijoita, jos työajat ovat hankalat ja epäsäännölliset, tai jos asuu alueella, jossa ei ole paljon muita potentiaalisia käyttäjiä. 

“Asun maaseudulla ja etäisyys lähimpään asutuskeskukseen on 8 km. Ei onnistu.”

“Joudun käyttämään paljon autoa työmatkoihin, lasten harrastuksiin yms. Eli ei olisi mahdollista jakaa autoa kenenkään kanssa. Tarvitsen sitä liian usein itse.”

“En halua aikatauluttaa omia menojani jonkun toisen menojen tai aikataulujen mukaan. Käytän autoa, kun sitä tarvitsen ja se pitää olla silloin käytössä, kun tarvitsen.”

“Oma vapaus tärkein syy auton käytössä”

jalat, auto, ikkuna

Vaikka useilla haluttomuus yhteiskäyttöautoa kohtaan selittyy pitkillä etäisyyksillä ja aikatauluttamisen hankaluudella, niin yllättävän usein syynä on myös se, että oma auto koetaan yksinkertaisesti helpommaksi ja mukavammaksi.

“Minä haluan käyttää nimenomaan omaa autoa silloin, kun itse haluan ja auton pitää olla nimenomaan vain minun käytössäni. En halua käyttää miten sattuu muiden käyttäjien kanssa samaa autoa muuten kuin siinä tapauksessa, että se tulisi huomattavasti halvemmaksi.”

“Omistan auton vain ja ainoastaan sen vuoksi, että olen vapaa liikkumaan itse silloin, kun haluan ja mennä juuri sinne niitä reittejä, mitä itse haluan – liikkumisen vapauden vuoksi. Jos auto olisi yhteiskäytössä, en olisi enää vapaa liikkumaan. En missään tapauksessa olisi valmis käyttämään yhteiskäyttöautoa. Julkiset liikennevälineet ovat tätä varten, eivät henkilöautot!”

“Tottunut liikaa omaan autoon. Oma vapaus tärkein syy auton käytössä.”

“En juuri suunnittele tekemisiäni ja haluan että auto on käytössäni aina kun tarvitsen ilman, että sovin siitä muiden kanssa.”

“Haluan olla vapaa sitoumuksista. Ja tällä ikää saa käyttää omaa autoa silloin kun haluaa. Yhteiskäyttöauto on kyllä hyvä ratkaisu tulevia sukupolvia ajatellen.”


Kuka hoitaa huollot, kuka siivoaa sotkut?

Käytännönläheisenä kansana huolta aiheuttaisi toisaalta suomalaisille myös yhteiskäyttöauton jaettu vastuu: kuka huollattaisi auton, miten maksut jakautuisivat, missä autoa säilytettäisiin tai kenellä olisi suuren kysynnän aikaan ensisijainen oikeus auton käyttöön. 

“Auton käytöstä pitäisi sopia etukäteen. Autoa ei ehkä kohdeltaisi hyvin, koska koetaan, ettei siitä olla yksin vastuussa. En siis luota ihmisten yhteisölliseen omaantuntoon.”

“Kuka siitä viime kädessä vastaisi (huollot ym.)? Jos kaikilla olisi yhtä aikaa auton tarve, niin kuka saisi auton? Missä olisi auton "tukikohta" ja millä kulkisin ensin kotoa sinne? Ja monta muuta ongelmaa.”

“Epäselvä ylläpitovastuu/auton kunto, auton saaminen käyttöön tarvittaessa epäilyttää, mahdollisuus pidempiaikaiseen käyttöön voi olla vaikeaa.”

“Ei niihin kuitenkaan saa laittaa kunnon poppivehkeitä.”


Yhteiskäyttöautoilu ei siis ainakaan vielä ole nousemassa merkittäväksi liikkumistavaksi Suomessa. Santanderin arvioiden mukaan nopeimmin siihen pääsevät sisälle todennäköisesti nuoret kaupunkilaiset, jotka eivät halua sitoutua omaan autoon ja jotka ovat hinta- ja ympäristötietoisia. 


Lue myös aikaisempi juttu aiheesta, jossa myös hieman enemmän tietoa tutkimustuloksista: Suomalaiset eivät ole valmiita yhteiskäyttöautoilulle

Oman auton juuri sinun tarpeisiin voit etsiä All in Onen uusien autojen valikoimasta.

Arkisto

2020 (3)
2019 (11)
2018 (14)
2017 (11)
2016 (8)

Aiheet