Tämä sivusto käyttää evästeitä (cookies). Käytämme evästeitä jotta voimme mahdollistaa sinulle parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen. Tietoa evästeistä.
Tulosta

Asiakaspalvelu
Ma - Pe klo 9-16
p. 09 - 8564 5111
allinone@santanderconsumer.fi

Jotain meni pieleen. Yritä myöhemmin uudelleen.

Ajankohtaista

Autoilu automatisoituu, mutta matkaa robottiautoihin riittää

Automaattinen autoilu ja robottiautot ovat kestoaiheita autoilun tulevaisuudesta puhuttaessa. Teknologian lisäksi isojen periaatteellisten muutosten tapahtumiseen myös yhteiskunnalta vaaditaan sopeutumista.

Monet nykypäivän autoista löytyvät varusteet ovat edellytyksiä autonomiselle autoilulle. Jo pienistäkin autoista löytyvä aktiivinen vakionopeudensäädin on hyvä esimerkki tällaisesta järjestelmästä. Kuljettaja antaa tietyn pyynnön autolle, mutta auto huomioi myös ympäristön elementit tämän pyynnön suorittamiseksi. Aktiivisella vakionopeudensäätimellä varustettu auto sekä kiihdyttää että jarruttaa itsenäisesti kuljettajasta riippumatta. Kun tähän järjestelmään yhdistetään ajolinja-avustin, auto seuraa itsenäisesti myös kaistaa, tai edellä ajavaa autoa. Nykyisestä lainsäädännöstä johtuen kuljettajan täytyy tasaisin väliajoin käyttää ohjauspyörää, vaikka auto hoitaisikin varsinaisen ohjaamisen. Avustimista huolimatta vastuu autosta on aina kuljettajalla.

Vastuukysymykset ovatkin yksi iso selvitettävä osa-alue ennen autoilun automatisoitumista. Ei nimittäin ole yksinkertaista sopia, kuka on vastuussa, jos autonomisesti liikkuva ajoneuvo joutuu onnettomuuteen ja etenkin jos se todetaan syylliseksi. Onko vastuu valmistajalla, vakuutusyhtiöllä, vai ajoneuvon omistajalla? Myös moraaliset kysymykset ovat aiheuttaneet paljon keskustelua. Kuka esimerkiksi tekee päätöksen siitä, miten autonominen auto toimii väistämättömän onnettomuuden edessä?

Autoilun täydellistä automatisoitumista nähdään todennäköisimmin ensimmäisenä rajatuilla alueilla. Tällaisia voisivat olla esimerkiksi ihmisten ajamilta autoilta kielletyt alueet kaupunkien sisällä tai moottoritiet. Molemmissa tapauksissa ympäristömuuttujien määrää pystytään rajaamaan, jolloin autonomisen auton tehtävä helpottuu merkittävästi.

Avoimia kysymyksiä siis vielä riittää matkalla autonomiseen autoiluun. Lainsäädännöllisesti kysymysten sekä teknisten ratkaisujen lisäksi toki ihmisten täytyy olla valmiita antamaan vastuu autolle. Olisitko sinä valmis hörppimään aamukahvia itsestään ajavan auton kyydissä?

Sillä välin, kun seuraamme autoilun kehittymistä voit tutustua uusiin ajoneuvoihin täältä.




Teknavin tuottamaa sisältöä. Autoja, elektroniikka ja viihdettä. Teknavi on tekniikan alan online-media sekä tv-ohjelma MTV3-kanavalla. 

Joka viides harkitsisi hybridiautoon vaihtamista - tammikuusta 2020 alkaen autonvalmistajat haluavat niitä myös myydä

Santanderin tuoreen tutkimuksen* mukaan jopa viidennes (20%) autoilijoista olisi valmis päästöjen vähentämiseksi vaihtamaan nykyisen autonsa hybridiin ja 13% täyssähköautoon. Alle 30-vuotiaiden autoilijoiden keskuudessa luvut ovat vielä suuremmat - kolmannes (28%) ja viidennes (21%). 

Samaan aikaan autovalmistajien kannusteet myydä ladattavia autoja kasvavat merkittävästi vuodenvaihteen jälkeen: EU:n asettamat päästörajat voivat aiheuttaa valmistajille  kymmenien miljardien eurojen sakkoriskin. Autovalmistajan vuoden aikana myymien kaikkien autojen keskimääräinen CO2-päästö saa olla enintään 95 grammaa kilometriltä. Vastaavasti päästöhyvitysjärjestelmä antaa vuoden 2020 aikana ‘superhyvitystä’ niistä autoista joiden päästöt ovat alle 50 g/km - jokainen tällainen auto lasketaan kahtena.




“Kun katsotaan tutkimuksessamme esiin tullutta selkeää halukkuuttaa vaihtaa nykyinen autonsa ladattavaan ja toisaalta autovalmistajien ensi vuonna merkittävästi kasvavaa motivaatiota sellaisia myydä ja markkinoida, on helppo ennustaa myyntipiikkiä täyssähkö- ja lataushybridiautoissa”, sanoo Santanderin liiketoimintajohtaja Kari Kauppinen.

Kauppisen mukaan uusien, kilpailukykyisesti hinnoiteltujen ja pidemmän toimintasäteen takaavien mallien tuominen markkinoille jouduttaa varmasti sähköautojen kysyntää. Latausinfran kehittäminen niin kaupungissa kuin maanteillä näyttelee myös ratkaisevaa roolia.

“Samaan aikaan on myös tärkeää muistaa, että liikenteessä on todella paljon vanhoja autoja, jotka eivät enää vastaa nykypäivän turvallisuusvaatimuksiin ja joiden päästöt ovat aivan eri tasolla kuin uudempien autojen. Näiden autojen poistaminen liikenteestä ja siihen kannustaminen esimerkiksi romutuspalkkion avulla olisi tärkeää, jolloin kyseiset autot voitaisiin korvata pienipäästöisemmillä ja turvallisemmilla autoilla kuten esimerkiksi juuri sähköautoilla”, Kauppinen sanoo.

Santander on Suomen suurin autorahoittaja ja yhtiöllä on hyvä näkymä siihen, mihin suuntaan autoilu ja autojen ostaminen on Suomessa kehittymässä.

*Kyselytutkimuksen Santanderille on toteuttanut YouGov Finland. Tiedot kerättiin web-kyselynä 4.10. – 6.10.2019 välisenä aikana YouGovin kuluttajapaneelissa. Tutkimuksen kohderyhmään kuuluvat 18 vuotta täyttäneet suomalaiset. Lähtöotos muodostettiin ja lopullinen vastaajajoukko painotettiin aikuisväestöä edustavaksi iän, sukupuolen ja asuinalueen mukaan. Kokonaisvastaajamäärä lopullisessa kohdejoukossa on 1000. Kokonaistuloksissa (N=1000) keskimääräinen virhemarginaali on n. ±2,8%-yksikköä suuntaansa (95%:n luottamustasolla).

Uudella autolla turvallisempaa liikkumista


Uusi auto on käytännössä aina hyvä valinta sekä ympäristön että turvallisuuden kannalta. Uusien autojen yhteydessä muistetaan aina mainita niiden vähäpäästöisyys vanhempiin verrattuna. Uudet autot täyttävät tiukemmat päästömääräykset, minkä ansiosta ne aiheuttavat vähemmän haittaa ympäristölle ja ihmisille. Lue lisää nykyaikaisista käyttövoimista aikaisemmasta blogikirjoituksestamme.

Päästöjen lisäksi yksi olennaisesti kehittynyt osa-alue on turvallisuus. Moni moderni pikkuauto tarjoaa parempaa käytännön turvallisuutta kuin moni Suomen autokannan keski-iän mukainen (noin 12 vuotta) huomattavasti isompi auto. Euroopan alueella uusien autojen turvallisuutta arvioi Euro NCAP (https://www.euroncap.com/en) ja kokonaistulokseen vaikuttavat aikuismatkustajan turvallisuus, lapsimatkustajan turvallisuus, jalankulkijaturvallisuus sekä kuljettajaa avustavat järjestelmät.


Aktiivinen turvallisuus

Iso osa turvallisuuden paranemisesta menee jatkuvasti kehittyvän aktiivisten turvalaitteiden piikkiin. Näillä tarkoitetaan auton järjestelmiä, jotka helpottavat kuljettajan toimintaa ja parhaimmillaan auttavat estämään uhkaavan onnettomuuden. Yksi ensimmäisistä esimerkeistä aktiivisista turvalaitteista on lukkiutumattomat jarrut, mitkä helpottavat auton ohjaamista etenkin kovassa jarrutuksessa tai liukkaalla ajoalustalla. Nykyään kaikki uudet autot on myös varustettu luistonestolla ja ajonvakautuksella, mitkä puolestaan vähentävät merkittävästi suistumisonnettomuuksien riskiä. Niin ikään aktiivisia ja turvallisuutta parantavia varusteita ovat automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, joka tarvittaessa aloittaa esteen havaitsemisen jälkeen jarrutuksen, vaikka kuljettaja ei tekisi mitään. Myös sellaiset varusteet kuin kaistavahti, kuolleen kulman varoitin ja aktiivinen vakionopeudensäädin voivat parhaimmillaan estää onnettomuuden tapahtumisen.

Passiivinen turvallisuus

Aktiivisten turvajärjestelmien lisäksi myös autojen passiivinen turvallisuus on kehittynyt merkittävästi. Materiaalitekniikan kehittymisen myötä autojen rakenteissa on huomioitu entistä tarkemmin erilaiset onnettomuustyypit ja auton käyttäytyminen onnettomuustilanteissa. Eri suunnista tulevien osumien energia kanavoidaan mahdollisimman tehokkaasti auton rakenteisiin iskun pehmentämiseksi. Myös ohjaamossa sisällä olevat turvajärjestelmät ovat parantuneet. Turvavöiden esikiristimet huolehtivat siitä, että vyöt ovat kireällä ja matkustajat optimaalisessa asemassa turvatyynyjen lauetessa. Tyynyjen määrä on kasvanut myös pikkuautojen luokassa ja perinteisten edessä olevien tyynyjen lisäksi matkustajia suojataan sivuturvatyynyillä ja mahdollisesti niin sanotuilla ikkunoiden eteen tulevilla turvaverhoilla. Monissa autoissa kuljettajalle löytyy myös erillinen polviturvatyyny.

Ulkopuolisten turvallisuus

Jatkuvasti suurempaan roolin on noussut matkustajien turvallisuuden lisäksi myös jalankulkijoiden turvallisuus. Hyvän kokonaistuloksen saavuttamiseksi auton suunnittelussa täytyy siis huomioida entistä kattavammin tilanne, jossa auto törmää jalankulkijaan. Tämä luo omia vaatimuksiaan etenkin puskurin ja konepellin rakenteille. Tämän osa-alueen turvallisuutta on parannettu törmäysvyöhykkeen ensimmäisten senttien pehmeyden lisäksi muun muassa törmäystilanteessa muutaman sentin nousevalla konepellillä ja pellin takalaidasta nousevalla turvatyynyllä.

Tutustu kattavaan uusien autojen valikoimaan tästä.





Teknavin tuottamaa sisältöä. Autoja, elektroniikka ja viihdettä. Teknavi on tekniikan alan online-media sekä tv-ohjelma MTV3-kanavalla. 

Arkisto

2020 (3)
2019 (11)
2018 (14)
2017 (11)
2016 (8)

Aiheet