Tämä sivusto käyttää evästeitä (cookies). Kun käytät tätä verkkosivua, hyväksyt evästeiden käytön. Tietoa evästeistä.
Tulosta

Asiakaspalvelu
Ma - Pe klo 9-16
p. 09 - 8564 5111
allinone@santanderconsumer.fi

Jotain meni pieleen. Yritä myöhemmin uudelleen.

Valitsetko auton tarpeen mukaan?

Autoluokkien rajoja on venytetty jo vuosien ajan. Tarjolle on tullut tasaiseen tahtiin myös täysin uusia vaihtoehtoja, joissa yhdistyy erilaisia tyylisuuntauksia. Autoa hankkiessa kannattaa vertailla erilaisia vaihtoehtoja ja etsiä omaan käyttöön parhaiten sopiva kokonaisuus.

Pienehkö auto, keskikokoinen katumaasturi, crossover ja niin edelleen. Autoja löytyy nykyään niin moneen lähtöön, että vähemmästäkin menisi pää pyörälle. Erityisesti pakkaa ovat olleet sekoittamassa viime vuosina erilaiset katumaasturit ja crossoverit. Etenkin jälkimmäinen on haastava termi, sillä kyseessä on valmistajien käyttämä nimitys lähes mistä tahansa perinteisiä luokkarajoja rikkovasta autosta. Vakiintuneimmin crossover-termiä kuitenkin käytetään pienimpien katumaasturien kohdalla.

Autonvalinnassa kannattaa ensimmäisenä miettiä, minkä kokoista autoa tarvitsee. Tässä on myös hyvä huomioida, että autot ovat kasvaneet vuosien saatossa vauhdilla ja esimerkiksi vuosituhannen vaihteen samalla mallinimellä kulkeva auto oli huomattavasti pienempi kuin nykyinen. Autojen tiloista parhaan käsityksen saa tutustumalla niihin käytännössä, sillä pelkkä mittatietojen vertaileminen ei aina paljasta totuutta tilankäytöstä. Omiin tarpeisiin turhan ison auton hankkiminen nostaa paitsi hankinta- myös käyttökustannuksia; isompi auto kuluttaa lähtökohtaisesti enemmän polttoainetta, tai sähköä, minkä lisäksi esimerkiksi huollot ja renkaat ovat kalliimpia. Toki isomman auton mukana yleensä myös mukavuustaso nousee, mikä voi olla merkittävä kriteeri paljon ajavalle.

Mikä korimalli sitten olisi sopiva? Perinteiset hatchbackit ja farmarit ovat edelleen moneen käyttöön hyvin sopivia vaihtoehtoja. Katumaasturien suosion taustalta puolestaan löytyy korkeuden myötä helpompi kulku autoon ja parempi näkyvyys ulos liikenteeseen. Korkeuden ja usein korkeamman omamassan myötä katumaasturimallit eivät yllä matalampien korimallien taloudellisuuteen, tai ajettavuuteen. Ulkonäkö ja makuasiat toki usein menevät rationaalisuuden edelle.

Seuraavassa katsaus erilaisiin autoluokkien markkinaosuuksiin Autoalan Tiedotuskeskuksen segmenttijaon mukaan vuonna 2018

  • Pienet autot – 1,38 %

  • Pienehköt autot – 18,42 %

  • Keskikokoiset autot – 26,69 %

  • Suuret autot – 13,18 %

  • Edustusautot – 4,81 %

  • Luksusautot – 0,29 %

  • Pienet katumaasturit – 11,29 %

  • Keskikokoiset katumaasturit – 17,82 %

  • Isot katumaasturit – 2,50 %

  • Tila-autot – 3,52 %

  • Urheiluautot – 0,10%


Voit tutustua eri autoluokkiin ja tarjolla oleviin autoihin tarkemmin täältä



Teknavin tuottamaa sisältöä. Autoja, elektroniikka ja viihdettä. Teknavi on tekniikan alan online-media sekä tv-ohjelma MTV3-kanavalla. 




Arkisto

2019 (10)
2018 (14)
2017 (12)
2016 (8)

Aiheet