Tämä sivusto käyttää evästeitä (cookies). Kun käytät tätä verkkosivua, hyväksyt evästeiden käytön. Tietoa evästeistä.
Tulosta

Asiakaspalvelu
Ma - Pe klo 9-16
p. 09 - 8564 511
allinone@santanderconsumer.fi

Jotain meni pieleen. Yritä myöhemmin uudelleen.

Mukavuudenhaluinen suomalainen ei kiinnostu yhteiskäyttöautoilusta

Yhteiskäyttöautoilu on kasvava trendi suurkaupungeissa maailmalla. Mutta miksi suomalaiset valitsevat yhä mieluummin oman auton tai julkisen liikenteen yhteiskäyttöauton sijaan? 

Yli puolet suomalaisista ei halua käyttää yhteiskäyttöautoa, selviää Santander Consumer Financen teettämästä tutkimuksesta. Avoimimpia yhteiskäyttöautoille olivat kyselyn mukaan alle 25-vuotiaat, sillä 40 prosenttia ikäluokasta vastanneista kertoi olevansa valmiita käyttämään yhteiskäyttöautoa. Erityisen avoimia olivat myös korkeakoulutetut (30 %) sekä pääkaupunkiseudulla asuvat (27 %). 

Haluttomuuteen vaikuttavat monet tekijät

Santanderin tutkimukseen vastanneet kertoivat syitä sille, miksi yhteiskäyttöautoilu ei kiinnosta. Huonoon innostuneisuuteen on useita syitä, sillä autonkäyttäjiä on monenlaisia aina kaupunkilaisesta maaseutulaiseen, nuoresta vanhaan, työttömästä kolmivuorotekijään ja sinkusta suurperheelliseen. Voi olla jopa mahdotonta löytää kanssakulkijoita, jos työajat ovat hankalat ja epäsäännölliset, tai jos asuu alueella, jossa ei ole paljon muita potentiaalisia käyttäjiä. 

“Asun maaseudulla ja etäisyys lähimpään asutuskeskukseen on 8 km. Ei onnistu.”

“Joudun käyttämään paljon autoa työmatkoihin, lasten harrastuksiin yms. Eli ei olisi mahdollista jakaa autoa kenenkään kanssa. Tarvitsen sitä liian usein itse.”

“En halua aikatauluttaa omia menojani jonkun toisen menojen tai aikataulujen mukaan. Käytän autoa, kun sitä tarvitsen ja se pitää olla silloin käytössä, kun tarvitsen.”

“Oma vapaus tärkein syy auton käytössä”

jalat, auto, ikkuna

Vaikka useilla haluttomuus yhteiskäyttöautoa kohtaan selittyy pitkillä etäisyyksillä ja aikatauluttamisen hankaluudella, niin yllättävän usein syynä on myös se, että oma auto koetaan yksinkertaisesti helpommaksi ja mukavammaksi.

“Minä haluan käyttää nimenomaan omaa autoa silloin, kun itse haluan ja auton pitää olla nimenomaan vain minun käytössäni. En halua käyttää miten sattuu muiden käyttäjien kanssa samaa autoa muuten kuin siinä tapauksessa, että se tulisi huomattavasti halvemmaksi.”

“Omistan auton vain ja ainoastaan sen vuoksi, että olen vapaa liikkumaan itse silloin, kun haluan ja mennä juuri sinne niitä reittejä, mitä itse haluan – liikkumisen vapauden vuoksi. Jos auto olisi yhteiskäytössä, en olisi enää vapaa liikkumaan. En missään tapauksessa olisi valmis käyttämään yhteiskäyttöautoa. Julkiset liikennevälineet ovat tätä varten, eivät henkilöautot!”

“Tottunut liikaa omaan autoon. Oma vapaus tärkein syy auton käytössä.”

“En juuri suunnittele tekemisiäni ja haluan että auto on käytössäni aina kun tarvitsen ilman, että sovin siitä muiden kanssa.”

“Haluan olla vapaa sitoumuksista. Ja tällä ikää saa käyttää omaa autoa silloin kun haluaa. Yhteiskäyttöauto on kyllä hyvä ratkaisu tulevia sukupolvia ajatellen.”


Kuka hoitaa huollot, kuka siivoaa sotkut?

Käytännönläheisenä kansana huolta aiheuttaisi toisaalta suomalaisille myös yhteiskäyttöauton jaettu vastuu: kuka huollattaisi auton, miten maksut jakautuisivat, missä autoa säilytettäisiin tai kenellä olisi suuren kysynnän aikaan ensisijainen oikeus auton käyttöön. 

“Auton käytöstä pitäisi sopia etukäteen. Autoa ei ehkä kohdeltaisi hyvin, koska koetaan, ettei siitä olla yksin vastuussa. En siis luota ihmisten yhteisölliseen omaantuntoon.”

“Kuka siitä viime kädessä vastaisi (huollot ym.)? Jos kaikilla olisi yhtä aikaa auton tarve, niin kuka saisi auton? Missä olisi auton "tukikohta" ja millä kulkisin ensin kotoa sinne? Ja monta muuta ongelmaa.”

“Epäselvä ylläpitovastuu/auton kunto, auton saaminen käyttöön tarvittaessa epäilyttää, mahdollisuus pidempiaikaiseen käyttöön voi olla vaikeaa.”

“Ei niihin kuitenkaan saa laittaa kunnon poppivehkeitä.”


Yhteiskäyttöautoilu ei siis ainakaan vielä ole nousemassa merkittäväksi liikkumistavaksi Suomessa. Santanderin arvioiden mukaan nopeimmin siihen pääsevät sisälle todennäköisesti nuoret kaupunkilaiset, jotka eivät halua sitoutua omaan autoon ja jotka ovat hinta- ja ympäristötietoisia. 


Lue myös aikaisempi juttu aiheesta, jossa myös hieman enemmän tietoa tutkimustuloksista: Suomalaiset eivät ole valmiita yhteiskäyttöautoilulle

Oman auton juuri sinun tarpeisiin voit etsiä All in Onen uusien autojen valikoimasta.

Arkisto

Aiheet