Tämä sivusto käyttää evästeitä (cookies). Kun käytät tätä verkkosivua, hyväksyt evästeiden käytön. Tietoa evästeistä.
Tulosta

Asiakaspalvelu
Ma - Pe klo 9-16
p. 09 - 8564 5111
allinone@santanderconsumer.fi

Jotain meni pieleen. Yritä myöhemmin uudelleen.

Bensiiniautojen todennäköisin kilpakumppani on hybridiautot

Bensiini on tällä hetkellä ylivoimaisesti suosituin autojen polttoaine Suomessa. Hybridi-, kaasu- ja sähköautojen kysynnän kasvu ja mallivalikoiman monipuolistuminen on vähentänyt dieselkäyttöisten autojen kysyntää. Santanderin mukaan on kuitenkin vaikea ennustaa, mikä voimanlähde menestyy parhaiten tulevaisuudessa.

Santanderin teettämän tutkimuksen mukaan bensiini on ylivoimaisesti suosituin autojen voimanlähde (50 %). Dieselautot tulevat toisena (15 %). Hybridi- ja sähköautojen osuus on vielä pieni, vaikka niiden suosio kasvaa ripeästi. Viime vuoden lopulla niitä oli jo yli 15 000 liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tilastojen mukaan.

Vaihtoehtoisista käyttövoimista suosituimpia olivat viime vuonna ladattavat hybridit, joiden myynti nousi lähes 90 prosenttia runsaaseen 4800 autoon. Kaasuautojen myynti lähes kolminkertaistui runsaaseen 1100 autoon ja täyssähköautojen myynti kasvoi runsaat 50 prosenttia vajaaseen 800 autoon.


auto, talvi, pariskunta,takakontti

Seuraavaa auton hankintaa tehdessä voimanlähteeksi valittaisiin:

  • bensiini (31 %) 

  • hybridiautot (26 %)

  • sähköautot (10 %)

  • diesel (7 %)

  • ei osaa sanoa (21 %) 

– Vaikka tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että hybridi- ja sähköautoissa on tulevaisuus, on vaikea ennustaa, mikä voimanlähde menestyy parhaiten tulevaisuudessa, sanoo Santander Consumer Financen liiketoimintajohtaja Kari Kauppinen.


Ympäristöystävällisyys ohjaa hitaasti mutta varmasti autokauppaa

Sähköautovaihtoehtoja on vielä kovin rajallinen määrä markkinoilla ja ne ovat pääsääntöisesti kalliimpia kuin vastaavat fossiilisella polttoaineella kulkevat autot.

– Uusien kilpailukykyisesti hinnoiteltujen ja pidemmän toimintasäteen takaavien mallien tuominen markkinoille nopeuttaisi varmasti kysyntää. Sähköautot myös lisääntyvät sitä mukaa, kun latauspisteitä sekä kaupungeissa että maanteillä lisätään, sanoo Kauppinen.

Santanderin tutkimustieto dieselin heikentyneestä suosiosta on linjassa Tilastokeskuksen tietojen kanssa. Tilastokeskuksen mukaan dieselautojen osuus ensirekisteröinneistä on hiljalleen vähentynyt kymmenen vuoden takaisesta, jolloin lähes puolet henkilöautoista oli dieselkäyttöisiä. Syynä dieselautojen osuuden vähenemiseen on ollut niiden päästöihin liittyvän keskustelun lisäksi dieselin ja bensiinin kuluttajahintaerojen tasoittuminen. Lisäksi hybridi-, kaasu- ja sähköautojen kysynnän kasvu ja mallivalikoiman monipuolistuminen on vähentänyt dieselkäyttöisten autojen kysyntää.

– On mielenkiintoista nähdä, millaisia muutoksia Suomen autokannassa tullaan huomaamaan, kun kehitys vie autoilua entistä ympäristöystävällisempään suuntaan. Lisäksi liikenteessä on yhä paljon vanhoja autoja, jotka eivät ehkä enää vastaa nykypäivän turvallisuusvaatimuksiin, Kauppinen sanoo.







 


 


 



Arkisto

2019 (9)
2018 (14)
2017 (12)
2016 (8)

Aiheet