Tämä sivusto käyttää evästeitä (cookies). Kun käytät tätä verkkosivua, hyväksyt evästeiden käytön. Tietoa evästeistä.
Tulosta

Asiakaspalvelu
Ma - Pe klo 9-16
p. 09 - 8564 511
allinone@santanderconsumer.fi

Jotain meni pieleen. Yritä myöhemmin uudelleen.

Ajankohtaista

Bensiiniautojen todennäköisin kilpakumppani on hybridiautot

Bensiini on tällä hetkellä ylivoimaisesti suosituin autojen polttoaine Suomessa. Hybridi-, kaasu- ja sähköautojen kysynnän kasvu ja mallivalikoiman monipuolistuminen on vähentänyt dieselkäyttöisten autojen kysyntää. Santanderin mukaan on kuitenkin vaikea ennustaa, mikä voimanlähde menestyy parhaiten tulevaisuudessa.

Santanderin teettämän tutkimuksen mukaan bensiini on ylivoimaisesti suosituin autojen voimanlähde (50 %). Dieselautot tulevat toisena (15 %). Hybridi- ja sähköautojen osuus on vielä pieni, vaikka niiden suosio kasvaa ripeästi. Viime vuoden lopulla niitä oli jo yli 15 000 liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tilastojen mukaan.

Vaihtoehtoisista käyttövoimista suosituimpia olivat viime vuonna ladattavat hybridit, joiden myynti nousi lähes 90 prosenttia runsaaseen 4800 autoon. Kaasuautojen myynti lähes kolminkertaistui runsaaseen 1100 autoon ja täyssähköautojen myynti kasvoi runsaat 50 prosenttia vajaaseen 800 autoon.


auto, talvi, pariskunta,takakontti

Seuraavaa auton hankintaa tehdessä voimanlähteeksi valittaisiin:

  • bensiini (31 %) 

  • hybridiautot (26 %)

  • sähköautot (10 %)

  • diesel (7 %)

  • ei osaa sanoa (21 %) 

– Vaikka tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että hybridi- ja sähköautoissa on tulevaisuus, on vaikea ennustaa, mikä voimanlähde menestyy parhaiten tulevaisuudessa, sanoo Santander Consumer Financen liiketoimintajohtaja Kari Kauppinen.


Ympäristöystävällisyys ohjaa hitaasti mutta varmasti autokauppaa

Sähköautovaihtoehtoja on vielä kovin rajallinen määrä markkinoilla ja ne ovat pääsääntöisesti kalliimpia kuin vastaavat fossiilisella polttoaineella kulkevat autot.

– Uusien kilpailukykyisesti hinnoiteltujen ja pidemmän toimintasäteen takaavien mallien tuominen markkinoille nopeuttaisi varmasti kysyntää. Sähköautot myös lisääntyvät sitä mukaa, kun latauspisteitä sekä kaupungeissa että maanteillä lisätään, sanoo Kauppinen.

Santanderin tutkimustieto dieselin heikentyneestä suosiosta on linjassa Tilastokeskuksen tietojen kanssa. Tilastokeskuksen mukaan dieselautojen osuus ensirekisteröinneistä on hiljalleen vähentynyt kymmenen vuoden takaisesta, jolloin lähes puolet henkilöautoista oli dieselkäyttöisiä. Syynä dieselautojen osuuden vähenemiseen on ollut niiden päästöihin liittyvän keskustelun lisäksi dieselin ja bensiinin kuluttajahintaerojen tasoittuminen. Lisäksi hybridi-, kaasu- ja sähköautojen kysynnän kasvu ja mallivalikoiman monipuolistuminen on vähentänyt dieselkäyttöisten autojen kysyntää.

– On mielenkiintoista nähdä, millaisia muutoksia Suomen autokannassa tullaan huomaamaan, kun kehitys vie autoilua entistä ympäristöystävällisempään suuntaan. Lisäksi liikenteessä on yhä paljon vanhoja autoja, jotka eivät ehkä enää vastaa nykypäivän turvallisuusvaatimuksiin, Kauppinen sanoo.







 


 


 



Auton ostamisen mukana ajankohtaiseksi tulevat erilaiset rahoitusvaihtoehdot

Uuden auton hankintaan liittyy paljon pohdittavia kysymyksiä. Rahoitusvaihtoehdot tuovat parhaimmillaan helpotusta ja turvaa myös auton oston jälkeiseen elämään. Ensimmäisen kerran kolme vuotta sitten Santanderin All in One –palvelun käyttöön ottanut brändilähettiläs ja But I’m a human not a sandwhich –bloggaaja Iina kertoo, miksi aikoo hyödyntää Santanderin rahoitusvaihtoehtoa myös seuraavassa hankinnassaan.

Siitä tulee tänä vuonna kuluneeksi kolme vuotta, kun me käveltiin herttoniemeläiseen autoliikkeeseen vaihtamaan meidän rupuista tummanpunaista ahdasta ensiautoa viisihenkiselle perheelle sopivampaan malliin. Odotettiin silloin meidän kuopusta alkumetreillä, ei oltu taidettu vielä käydä ensimmäisessä ultrassakaan muistaakseni. Muistan kuitenkin, kuinka pelkäsin silloin raskaushormoneissani, että auton vaihtaminen isolle perheelle sopivampaan niin aikaisin tuo huonoa onnea, ja ultrassa ei olekaan kaikki hyvin. Mutta onneksi se pelko oli ihan vaan niitä hormoneita. Näin melkein kolme vuotta myöhemmin voimme todeta, että kuopuksella todellakin oli kaikki hyvin, ja nykyään hän on erittäin näkyvä (ja kuuluva) kohta 2-vuotias osa meidän perhettä. Ja se auto, joka me sinä päivänä tilattiin, on palvellut meitä hyvin. Me ollaan oltu ihan älyttömän tyytyväisiä sekä autoon, että Santander All in One -palveluun, joka me sinä samana päivänä tilattiin.



Auton ostaminen avaa kysymykset rahoitusvaihtoehdoista

Me vaihdetaan tänä vuonna autoa, sillä meidän auton sopimuskausi päättyy. Koska kolmessa vuodessa esimerkiksi omat taloustaidot on kasvaneet huomattavasti, me ollaan mietitty tarkasti läpi kaikki mahdolliset erilaiset vaihtoehdot rahoittaa uusi auto. Vaihtoehtojahan löytyy: auton voi ostaa niin, että maksaa kerralla koko summan pois, autolle voi ottaa perinteisen rahoituksen tai autolainan esim. pankista. Auton voi myös ottaa yksityisleasingilla, tai sen voi ottaa Santander All in One -rahoituksella.

Santanderin All in One –rahoitusvaihtoehto käytännössä

All in One on osamaksurahoitustuote, mikä tarkoittaa sitä, että auton lainaa lyhennetään joka kuukausi. Lisäksi auton voi lunastaa milloin vain itselleen, myydä eteenpäin tai All in Onen tapauksessa palauttaa myös Santanderille sopimuksen loputtua. Tällöin autosta saa vähintään taatun hyvityshinnan (rahoituksen jäljellä oleva summa), tai mahdollisesti jopa enemmän, mikäli myy auton jonnekin muualle ja autolla on esim. ajettu huomattavasti vähemmän kuin sopimukseen on määritelty enimmäiskilometrimääräksi (joka on yksi taattuun hyvityshintaan vaikuttavista tekijöistä).

Autoa vaihtaessa voikin Santanderin rahoituksella otetusta autosta saada eteenpäin myydessä hyvin esim. muutaman tuhannen euron käsirahan seuraavaan autoon, mikä taas pienentää seuraavan auton rahoituksen kuukausierää mukavasti – tämä toki vain jos auton arvo on silloin olennaisesti suurempi kuin jäljellä olevan rahoituksen määrä. Autorahoituksen lisäksi All in One -sopimukseen kuuluu muitakin palveluita omien toiveiden mukaan. Sopimuksen voi tehdä kahdeksi tai kolmeksi vuodeksi. Palvelutasoja on kolme: Perus, Helppo ja Mukava. Perustasoon kuuluu se taattu hyvityshinta sekä halutessa liikenne- ja kaskovakuutus. Helppoon tasoon kuuluvat edellä mainittujen lisäksi määräaikaishuollot ja korjaukset. Mukavalla tasolla saa niiden päälle vielä renkaiden vaihdot ja rengashotellin, sijaisauton huoltojen ajaksi sekä sisä- ja ulkopesut huoltojen yhteydessä.

Turvallisuutta ja tasaisuutta Santanderin rahoituksen avulla

Vaikka uusilla autoilla on takuu, eikä rikkoutumisiin tarvitse varautua taloudellisesti, on määräaikaishuollot tehtävä kaikille autoille. Määräaikaishuoltojen hinnat vaihtelevat reilusti automerkistä riippuen esim. 150-900€ välillä (lähde: autojerry.fi). Meille on helpompi vaihtoehto, että maksamme All in One -sopimuksessa kuukausittain tätä(kin) osuutta, jolloin ei tule yllätyksiä, eikä isompia kulueriä, joihin pitäisi erikseen varautua. Yllätyksettömyys ja tasaisuus ovat ne asiat, jotka Santander All in Onessa vetoavat meihin, ja siksi aiomme ottaa sen myös uudelleen. Se ei välttämättä ole aina edullisin vaihtoehto - riippuen toki autosta, käyttäjästä ja tilanteesta. Se on kuitenkin meidän perheelle kaikkein mieluisin ja turvallisimman tuntuinen. Meidän jälkeen myös useampi meidän kaveri tai tuttu on päätynyt tähän vaihtoehtoon, ja kaikki ovat olleet tyytyväisiä.

Tutustu Santanderin tarjoamaan All in One -rahoitusvaihtoehtoon. Voit myös lukea koko jutun Iinan omassa blogissa.

Edullinen hinta tärkein tekijä auton ostajalle

Santander Consumer Financen teettämästä tutkimuksesta selviää, että uutta autoa ostaessa moni ominaisuus menee ympäristöystävällisyyden edelle. Edullinen hinta on tärkein auton valintaan vaikuttava ominaisuus. Seuraavana on auton käyttökustannusten edullisuus ja kolmantena turvallisuus. Ympäristöystävällisyys on listan häntäpäässä. Moni kuluttaja olisi kuitenkin valmis ottamaan ympäristöystävällisemmän auton, jos ne olisivat edullisempia.

Säh­kö­au­ton os­ta­mi­nen on hou­kut­te­le­vaa sekä ym­pä­ris­tö­seik­ko­jen et­tä edul­lis­ten ajo­ki­lo­met­rien ta­kia, mutta bensiiniautot vievät silti ylivoimaisen voiton. Ympäristöystävällistä autoa ei saa halvalla ja siksi niitä on käytössä vain vähän.

Santanderin teettämän tutkimuksen mukaan suomalaisille tärkeimpiä tekijöitä autoa ostaessa ovat: 

  • edullinen hinta (45 %)

  • edulliset käyttökustannukset (34 %)

  • turvallisuus (32 %)

  • koko (32 %)

  • auton merkki (30 %)



Auto, talvi, pariskunta

Ympäristöystävällisten autojen kallis hinta ja latausverkoston harvuus mietityttävät kuluttajia

Vaikka ympäristöystävällisyyden merkitys on korostunut viime vuosina, se ei ole uuden auton ostajan tärkein kriteeri. Vain joka kymmenennelle (9 %) auton ympäristövaikutukset ovat tärkeä tekijä. Syy sille, miksi käytössä ei ole sähkö-, vety-, tai hybridiautoa, on tutkimukseen vastanneiden mukaan autojen hinta (61 %), tankkaus- tai latausverkoston harvuus (32 %) ja se, että nykyinen auto ei ole vielä vaihtoiässä (25 %).

Auton toimintasäde ja hiilidioksidipäästöihin perustuva verotus ovat kuitenkin vaikuttaneet päätöksentekoon, mikä on johtanut nimenomaan ladattavien hybridiautojen ja kaasuautojen määrän kasvuun viime vuonna.

– Kyse ei ole välttämättä siitä, etteivätkö auton vaikutukset ympäristöön yleisesti kiinnostaisi, vaan siitä, että hinta ja muut ominaisuudet menevät toistaiseksi sen edelle autoa ostaessa. Tällä hetkellä sähkö-, vety- tai hybridiauton ostaminen vaatisi huomattavasti suuremman investoinnin kuin vastaava fossiilisella polttoaineella kulkeva auto, sanoo Santander Consumer Financen liiketoimintajohtaja Kari Kauppinen.

Autoilun ympäristöystävällisyydessä tulisi ottaa kokonaisvaltaisesti huomioon muun muassa autojen hinta, ajoneuvoverotus, taloudellinen ajotapa ja sähköautojen latauspisteiden sekä vaihtoehtoisten polttoaineiden tankkauspisteiden lisääminen.

– Tulevaisuudessa sähkö-, vety- ja hybridiautojen osuus on varmasti suurempi. Tu­le­vai­suu­den ekologinen ­au­to tar­jo­aa riit­tä­vän toi­min­ta­mat­kan ja hy­vät omi­nai­suu­det – ja on sil­ti koh­tuul­li­sen hin­tai­nen, kertoo Kari Kauppinen.

Arkisto

2019 (4)
2018 (14)
2017 (12)
2016 (8)

Aiheet