Tämä sivusto käyttää evästeitä (cookies). Kun käytät tätä verkkosivua, hyväksyt evästeiden käytön. Tietoa evästeistä.
Tulosta

Asiakaspalvelu
Ma - Pe klo 9-16
p. 09 - 8564 5111
allinone@santanderconsumer.fi

Jotain meni pieleen. Yritä myöhemmin uudelleen.

Ajankohtaista

Auton rahoitustavoissa on paljon vaihtelua

Yli puolet autokaupassa myydyistä autoista ostetaan jonkinlaisella rahoituksella ja niiden osuus verrattuna käteiskauppaan on kasvanut vuosi vuodelta. Elämäntilanne vaikuttaa pitkälti siihen, mikä on kenellekin sopivin ratkaisu.

Suunnitteletko auton ostoa? Auton ostaminen on päätös, jossa pitää huomioida monta asiaa. Yhtä oikeaa tapaa ei ole. Uutta autoa ostettaessa on hyvä pohtia ensin, että mihin tarkoitukseen auton on hankkimassa ja kuinka paljon siitä on valmis maksamaan.

Rahaa kuluu auton kauppahinnan lisäksi myös erilaisiin paperitöihin, vakuutuksiin ja huoltoihin, joihin on syytä varautua jo autoa hankkiessa. Auton ostaminen vaatii usein suunnitelmallisuutta ja säästämistä, sillä mikään auto ei tule ilmaiseksi, vaikka sen halvalla saisikin. 

Auton voi ostaa monella eri tapaa: käteisellä, pankkilainalla, osamaksulla, All in One -paketilla tai yksityisleasingilla. Näistä yleisin on osamaksu, mutta se ei kuitenkaan ole välttämättä kaikille sopivin ratkaisu. 

Autokauppa, nainen, myyjä, autotalo

Lue lisää eri rahoitustavoista:

Käteisosto

Auton ostaminen käteisellä on hyvä ratkaisu silloin, kun rahaa on kertynyt sukan varteen  tarpeeksi. Käteisellä ostettu auto on heti täysin oma eikä sen kanssa tarvitse näin ollen murehtia rahoituskuvioista tai maksueristä.

Auton ostaminen käteisellä ei kuitenkaan juuri koskaan ole taloudellisesti hyvä sijoitus, koska tavallisesti auton arvo lähtee laskuun heti, kun se on ajettu pihasta pois. Tämän vuoksi kannattaakin miettiä tarkkaan, miten oman pääoman haluaa sijoittaa. 

Toisaalta jos ostettava auto on edullinen ja käytetty, voi käteisellä ostaminen olla kuitenkin edullisin ratkaisu, sillä toisinaan tällaisissa tapauksissa pienetkin rahoitustapakustannukset voivat olla suuria auton hintaan verrattuna.

Pankkilaina 

Pankkilaina voi olla hyvä tapa ostaa auto, mikäli lainan saa sidottua johonkin vakuuteen ja on valmis käyttämään aikaa neuvotteluun pankin kanssa. Lainojen hinnoissa on eroja, joten on tärkeää muistaa vertailla lainoja ennen lainanottopäätöksen tekemistä. 

Pankit tarjoavat myös vakuudetonta kulutusluottoa, joka on usein osamaksua kalliimpi ratkaisu. Toisaalta autokauppojen kautta tarjottavat rahoitusmahdollisuudet voivat olla nykyään hyvinkin kilpailukykyisiä hintansa puolesta.

Osamaksu

Osamaksu on yleisin tapa ostaa auto. Kun omaa pääomaa on ehtinyt kertyä talteen vain vähän, on osamaksu hyvä vaihtoehto. 

Osamaksu on rahoitustapana hyvin läpinäkyvä: auton ostaja tietää, mistä maksaa korkojen ja muiden kulujen osalta. Tällöin on myös mahdollista kilpailuttaa vakuutukset ja etsiä parhaat huollot autolle – ja parhaassa tapauksessa säästää siten rahaa. Auton ennalta-arvaamattomiin äkillisiin korjauskuluihin on kuitenkin hyvä varautua, jotta ne eivät pääse yllättämään tiukan paikan tullen.

Vaikka osamaksu tuo vapautta, on osamaksusopimuksen pituus hyvä määrittää sen pituiseksi, kun on ajatellut pitävänsä autoa. Maksuerät voivat nimittäin sitoa useamman vuoden ajaksi ellei autoa vaihtaessa henkilöllä ole mahdollista maksaa kerralla osamaksusopimuksen jäljellä olevaa loppuvelkaa pois. Osamaksuauton voi toki antaa vaihdossa seuraavaa autoa ostettaessa, jolloin loppuvelan saa kuitattua pois. Liian suuri loppuerä voi kuitenkin viedä kokonaan – tai ainakin suurelta osin – autosta vaihdossa saatavan hinnan.

Osamaksun saaminen on helppoa, sillä rahoitukselle voidaan hakea luottopäätös suoraan autokaupassa. Tällöin autokauppias on apuna, jotta osamaksu saadaan järjestettyä nopeasti ja kätevästi kaupanteon yhteydessä.

All in One

Kun helppous ja huolettomuus on auton kannalta tärkeimpiä ominaisuuksia, on All in One -paketti todennäköisesti oikea valinta. All in One on osamaksupohjainen rahoitusmuoto, joka tähtää auton omistamiseen. Auton saa käyttöön kiinteällä kuukausimaksulla 24 tai 36 kuukaudeksi ja säästyy yllättäviltä kuluilta. 

All in One -palveluun voi paketoida kiinteällä hinnalla mukaan haluamiaan palveluita, kuten huoltopalvelut, vakuutukset ja rengaspalvelut, jolloin niistä ei tarvitse huolehtia ollenkaan. Toisaalta niihin ei pääse myöskään vaikuttamaan niin paljon kuin käteis- tai osamaksulla rahoitetun auton kanssa.

All in One on hyvä ratkaisu, kun ei ole halua tai mahdollisuutta sitoa pääomaa autoon käsirahan muodossa. Valinta on myös hyvä, jos ei tiedä tarvitseeko autoa vain hetkellisesti vai pidemmäksi aikaa. 

All in One joustaa muuttuvissa elämäntilanteissa. Voit vaihtaa auton uuteen tai lunastaa auton itsellesi kesken sopimuskauden ilman erillisiä sanktiomaksuja. Kun All in One -sopimuskausi on päättymässä, voit vaihtaa All in One -sopimuksesi uuteen autoon tarjoamalla auton vaihdossa ja kuittaamalla siten loppuvelan pois. Voit myös ostaa auton itsellesi maksamalla jäljellä olevan lainamäärän pois tai palauttaa hyvin pidetyn auton sopimuskauden jälkeen.

Autokauppa, pariskunta, automyyjä, keskustelu

Yksityisleasing

Yksityisleasing on hyvä vaihtoehto, jos ei ole tarvetta omistaa autoa, mutta tarvitsee sellaista kuitenkin käyttöönsä. Yksityisleasingissa on pääosin samoja hyötyjä kuin All in Onessa, mutta rahoitusmuotoina ne eroavat toisistaan. 

Yksityisleasingissa solmitaan auton määräaikainen vuokrasopimus, johon lähtökohtaisesti sitoudutaan, eikä sitä voi katkaista kesken sopimuskauden ilman sopimussakkoa. Siinä ei myöskään ole samanlaista mahdollisuutta lunastaa autoa kuin All in Onessa. Siinä ei myöskään ole samanlaista mahdollisuutta lunastaa autoa kesken sopimuskauden, kuten All in Onessa, eikä auton lunastushintaa sopimuskauden jälkeen myöskään kerrota sopimusta tehtäessä.

Leasing-sopimusta tehdessä asiakkaalle ilmoitetaan vuokran kuukausiveloituksen määrä ilman tarkennuksia koroista tai muista veloituksista. Tällöin asiakas tietää kuukausittaisen kokonaissumman sekä mitä palveluja summa sisältää, mutta ei yleensä saa tämän tarkempaa erittelyä toisin kuin All in Onessa. Yksityisleasing on vuokrasopimus, joka tulkitaan palvelun tarjoamiseksi. Näin ollen arvonlisävero maksetaan myös autossa olevasta autoveron määrästä. Tästä syystä yksityisleasingin kuukausierät ovat jonkin verran muita vaihtoehtoja kalliimpia.

Yksityisleasing on hyvä vaihtoehto silloin, kun on valmis sitoutumaan auton pitämiseen koko vuokrasopimuksen ajan ja kun ei halua myydä itse autoa sopimuskauden loputtua. Tässä tapauksessa on valmis luopumaan auton myynnistä mahdollisesti saatavasta voitosta, mutta myös riskistä odotettua suuremmasta arvonalenemasta.

Bensiiniautojen todennäköisin kilpakumppani on hybridiautot

Bensiini on tällä hetkellä ylivoimaisesti suosituin autojen polttoaine Suomessa. Hybridi-, kaasu- ja sähköautojen kysynnän kasvu ja mallivalikoiman monipuolistuminen on vähentänyt dieselkäyttöisten autojen kysyntää. Santanderin mukaan on kuitenkin vaikea ennustaa, mikä voimanlähde menestyy parhaiten tulevaisuudessa.

Santanderin teettämän tutkimuksen mukaan bensiini on ylivoimaisesti suosituin autojen voimanlähde (50 %). Dieselautot tulevat toisena (15 %). Hybridi- ja sähköautojen osuus on vielä pieni, vaikka niiden suosio kasvaa ripeästi. Viime vuoden lopulla niitä oli jo yli 15 000 liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tilastojen mukaan.

Vaihtoehtoisista käyttövoimista suosituimpia olivat viime vuonna ladattavat hybridit, joiden myynti nousi lähes 90 prosenttia runsaaseen 4800 autoon. Kaasuautojen myynti lähes kolminkertaistui runsaaseen 1100 autoon ja täyssähköautojen myynti kasvoi runsaat 50 prosenttia vajaaseen 800 autoon.


auto, talvi, pariskunta,takakontti

Seuraavaa auton hankintaa tehdessä voimanlähteeksi valittaisiin:

  • bensiini (31 %) 

  • hybridiautot (26 %)

  • sähköautot (10 %)

  • diesel (7 %)

  • ei osaa sanoa (21 %) 

– Vaikka tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että hybridi- ja sähköautoissa on tulevaisuus, on vaikea ennustaa, mikä voimanlähde menestyy parhaiten tulevaisuudessa, sanoo Santander Consumer Financen liiketoimintajohtaja Kari Kauppinen.


Ympäristöystävällisyys ohjaa hitaasti mutta varmasti autokauppaa

Sähköautovaihtoehtoja on vielä kovin rajallinen määrä markkinoilla ja ne ovat pääsääntöisesti kalliimpia kuin vastaavat fossiilisella polttoaineella kulkevat autot.

– Uusien kilpailukykyisesti hinnoiteltujen ja pidemmän toimintasäteen takaavien mallien tuominen markkinoille nopeuttaisi varmasti kysyntää. Sähköautot myös lisääntyvät sitä mukaa, kun latauspisteitä sekä kaupungeissa että maanteillä lisätään, sanoo Kauppinen.

Santanderin tutkimustieto dieselin heikentyneestä suosiosta on linjassa Tilastokeskuksen tietojen kanssa. Tilastokeskuksen mukaan dieselautojen osuus ensirekisteröinneistä on hiljalleen vähentynyt kymmenen vuoden takaisesta, jolloin lähes puolet henkilöautoista oli dieselkäyttöisiä. Syynä dieselautojen osuuden vähenemiseen on ollut niiden päästöihin liittyvän keskustelun lisäksi dieselin ja bensiinin kuluttajahintaerojen tasoittuminen. Lisäksi hybridi-, kaasu- ja sähköautojen kysynnän kasvu ja mallivalikoiman monipuolistuminen on vähentänyt dieselkäyttöisten autojen kysyntää.

– On mielenkiintoista nähdä, millaisia muutoksia Suomen autokannassa tullaan huomaamaan, kun kehitys vie autoilua entistä ympäristöystävällisempään suuntaan. Lisäksi liikenteessä on yhä paljon vanhoja autoja, jotka eivät ehkä enää vastaa nykypäivän turvallisuusvaatimuksiin, Kauppinen sanoo.







 


 


 



Auton ostamisen mukana ajankohtaiseksi tulevat erilaiset rahoitusvaihtoehdot

Uuden auton hankintaan liittyy paljon pohdittavia kysymyksiä. Rahoitusvaihtoehdot tuovat parhaimmillaan helpotusta ja turvaa myös auton oston jälkeiseen elämään. Ensimmäisen kerran kolme vuotta sitten Santanderin All in One –palvelun käyttöön ottanut brändilähettiläs ja But I’m a human not a sandwhich –bloggaaja Iina kertoo, miksi aikoo hyödyntää Santanderin rahoitusvaihtoehtoa myös seuraavassa hankinnassaan.

Siitä tulee tänä vuonna kuluneeksi kolme vuotta, kun me käveltiin herttoniemeläiseen autoliikkeeseen vaihtamaan meidän rupuista tummanpunaista ahdasta ensiautoa viisihenkiselle perheelle sopivampaan malliin. Odotettiin silloin meidän kuopusta alkumetreillä, ei oltu taidettu vielä käydä ensimmäisessä ultrassakaan muistaakseni. Muistan kuitenkin, kuinka pelkäsin silloin raskaushormoneissani, että auton vaihtaminen isolle perheelle sopivampaan niin aikaisin tuo huonoa onnea, ja ultrassa ei olekaan kaikki hyvin. Mutta onneksi se pelko oli ihan vaan niitä hormoneita. Näin melkein kolme vuotta myöhemmin voimme todeta, että kuopuksella todellakin oli kaikki hyvin, ja nykyään hän on erittäin näkyvä (ja kuuluva) kohta 2-vuotias osa meidän perhettä. Ja se auto, joka me sinä päivänä tilattiin, on palvellut meitä hyvin. Me ollaan oltu ihan älyttömän tyytyväisiä sekä autoon, että Santander All in One -palveluun, joka me sinä samana päivänä tilattiin.



Auton ostaminen avaa kysymykset rahoitusvaihtoehdoista

Me vaihdetaan tänä vuonna autoa, sillä meidän auton sopimuskausi päättyy. Koska kolmessa vuodessa esimerkiksi omat taloustaidot on kasvaneet huomattavasti, me ollaan mietitty tarkasti läpi kaikki mahdolliset erilaiset vaihtoehdot rahoittaa uusi auto. Vaihtoehtojahan löytyy: auton voi ostaa niin, että maksaa kerralla koko summan pois, autolle voi ottaa perinteisen rahoituksen tai autolainan esim. pankista. Auton voi myös ottaa yksityisleasingilla, tai sen voi ottaa Santander All in One -rahoituksella.

Santanderin All in One –rahoitusvaihtoehto käytännössä

All in One on osamaksurahoitustuote, mikä tarkoittaa sitä, että auton lainaa lyhennetään joka kuukausi. Lisäksi auton voi lunastaa milloin vain itselleen, myydä eteenpäin tai All in Onen tapauksessa palauttaa myös Santanderille sopimuksen loputtua. Tällöin autosta saa vähintään taatun hyvityshinnan (rahoituksen jäljellä oleva summa), tai mahdollisesti jopa enemmän, mikäli myy auton jonnekin muualle ja autolla on esim. ajettu huomattavasti vähemmän kuin sopimukseen on määritelty enimmäiskilometrimääräksi (joka on yksi taattuun hyvityshintaan vaikuttavista tekijöistä).

Autoa vaihtaessa voikin Santanderin rahoituksella otetusta autosta saada eteenpäin myydessä hyvin esim. muutaman tuhannen euron käsirahan seuraavaan autoon, mikä taas pienentää seuraavan auton rahoituksen kuukausierää mukavasti – tämä toki vain jos auton arvo on silloin olennaisesti suurempi kuin jäljellä olevan rahoituksen määrä. Autorahoituksen lisäksi All in One -sopimukseen kuuluu muitakin palveluita omien toiveiden mukaan. Sopimuksen voi tehdä kahdeksi tai kolmeksi vuodeksi. Palvelutasoja on kolme: Perus, Helppo ja Mukava. Perustasoon kuuluu se taattu hyvityshinta sekä halutessa liikenne- ja kaskovakuutus. Helppoon tasoon kuuluvat edellä mainittujen lisäksi määräaikaishuollot ja korjaukset. Mukavalla tasolla saa niiden päälle vielä renkaiden vaihdot ja rengashotellin, sijaisauton huoltojen ajaksi sekä sisä- ja ulkopesut huoltojen yhteydessä.

Turvallisuutta ja tasaisuutta Santanderin rahoituksen avulla

Vaikka uusilla autoilla on takuu, eikä rikkoutumisiin tarvitse varautua taloudellisesti, on määräaikaishuollot tehtävä kaikille autoille. Määräaikaishuoltojen hinnat vaihtelevat reilusti automerkistä riippuen esim. 150-900€ välillä (lähde: autojerry.fi). Meille on helpompi vaihtoehto, että maksamme All in One -sopimuksessa kuukausittain tätä(kin) osuutta, jolloin ei tule yllätyksiä, eikä isompia kulueriä, joihin pitäisi erikseen varautua. Yllätyksettömyys ja tasaisuus ovat ne asiat, jotka Santander All in Onessa vetoavat meihin, ja siksi aiomme ottaa sen myös uudelleen. Se ei välttämättä ole aina edullisin vaihtoehto - riippuen toki autosta, käyttäjästä ja tilanteesta. Se on kuitenkin meidän perheelle kaikkein mieluisin ja turvallisimman tuntuinen. Meidän jälkeen myös useampi meidän kaveri tai tuttu on päätynyt tähän vaihtoehtoon, ja kaikki ovat olleet tyytyväisiä.

Tutustu Santanderin tarjoamaan All in One -rahoitusvaihtoehtoon. Voit myös lukea koko jutun Iinan omassa blogissa.

Arkisto

2019 (5)
2018 (14)
2017 (12)
2016 (8)

Aiheet