Tämä sivusto käyttää evästeitä (cookies). Kun käytät tätä verkkosivua, hyväksyt evästeiden käytön. Tietoa evästeistä.
Tulosta

Jotain meni pieleen. Yritä myöhemmin uudelleen.

Suomalaiset eivät ole valmiita yhteiskäyttöautoilulle

Yhteiskäyttöautoilu on kasvava trendi suurkaupungeissa maailmalla. Suomalaiset eivät kuitenkaan ole vielä valmiita yhteiskäyttöautoille, vaan valitsevat mieluummin oman auton tai julkisen liikenteen. Santanderin kyselyn mukaan joka viides suomalainen olisi valmis käyttämään yhteiskäyttöautoa. Yli puolet ei halua käyttää yhteiskäyttöautoa.

Edullisuutensa ja helppoutensa vuoksi yhteiskäyttöautoilu on noussut kilpailijaksi maailmalla paitsi takseille ja julkiselle liikenteelle, niin myös oman auton omistamiselle. Suomessa yhteiskäyttöautoihin suhtaudutaan kuitenkin yhä hyvin skeptisesti, selviää rahoitusyhtiö Santander Consumer Financen teettämästä kyselystä. Vain noin viides (21 %) kyselyyn vastanneista suomalaisista olisi valmiita käyttämään yhteiskäyttöautoa. Yli puolet (54 %) vastaajista kertovat suoraan, etteivät he halua käyttää yhteiskäyttöautoa.

Oma auto on yhä tärkein

Avoimimpia yhteiskäyttöautoille olivat kyselyn mukaan alle 25-vuotiaat: 40 prosenttia ikäluokasta vastanneista kertoi olevansa valmiita käyttämään yhteiskäyttöautoa. Erityisen avoimia olivat myös korkeakoulutetut (30 %) sekä pääkaupunkiseudulla asuvat (27 %). Naiset (24 %) olivat hieman avoimempia yhteiskäyttöautoilulle kuin miehet (17 %).

Vähiten yhteiskäyttöautoista innostuneita olivat 35–44-vuotiaat (14 %), eläkeläiset (14 %), perus-, keski- ja ammattikoulun käyneet (14 %) sekä kunnissa asuvat (13 %). Myös tulotaso vaikutti asennoitumiseen, sillä alle 30 000 euroa vuodessa tienaavista vajaa puolet (45 %) ei ollut kiinnostunut yhteiskäyttöautoilusta, mutta yli 70 000 euroa vuodessa tienaavista jopa 64 prosenttia kertoi, ettei olisi valmis käyttämään yhteiskäyttöautoa.

– Autoilu ja liikkuminen ovat murroksessa. Enemmän kuitenkin vielä puheissa kuin teoissa. Maailmalla ollaan kehityksessä Suomea edellä. Meillä oma auto koetaan yhä tärkeäksi liikkumisvälineeksi, mikä on loogista maantieteemmekin huomioiden, kertoo Santander Consumer Financen autorahoituksesta vastaava liiketoimintajohtaja Ilkka Virtanen.

Mies, auto, käsi, kello, ajaa

Mukavuudenhalu ja helppous korostuvat

Yleisimmät selitykset sille, miksi yhteiskäyttöautoilu ei kiinnosta, olivat yhteiskäyttöauton tarpeettomuus tai hankaluus, halu omistaa oma auto, työajat ja haja-asutusalueella asuminen. Vaikka useilla haluttomuus yhteiskäyttöautoa kohtaan selittyy pitkillä etäisyyksillä ja aikatauluttamisen hankaluudella, niin yllättävän usein syynä on myös se, että oma auto koetaan yksinkertaisesti helpommaksi ja mukavammaksi.

Jos oma auto jaettaisiin yhteiskäyttöautoiluun, niin se jaettaisiin mieluummin tuttujen kuin tuntemattomien kanssa. Kolmannes (34 %) suomalaisista olisi valmis jakamaan tuttujen kanssa oman autonsa, mutta vain 7 prosenttia olisi valmiita jakamaan auton tuntemattomien kanssa. Yleisimmät syyt jakamisen vastustamiselle olivat pelko auton vahingoittumisesta, vastuu ongelmatilanteissa ja auton oma päivittäinen tarve. 

Matkustaja, bussi, julkinen liikenne

Kuukausiveloitteinen auto haastaa omistamisen 

Vaikka oma auto koetaan yhä tärkeimmäksi, niin omistamisen sijaan kuitenkin yli puolet (54 %) suomalaisista olisi myös valmiita maksamaan autosta vain kiinteää kuukausimaksua. Eroavaisuutta on kuitenkin paljon siinä, kuinka paljon auton käytöstä oltaisiin valmiita maksamaan kuukaudessa. 

Miehet olisivat valmiita maksamaan 370,41 euroa kuukaudessa autosta, mutta naiset vain 153,72 euroa. Keskimäärin kuukausiveloitteisesta autosta oltaisiin valmiita maksamaan 287,79 euroa. Kuitenkin yli kolmannes naisista (38 %) ei osaa sanoa ollenkaan, kuinka paljon olisi valmis maksamaan autosta kuukaudessa. Maakunnista Uudellamaalla maksettaisiin kuukaudessa eniten (543,95 €) ja Pohjois-Savossa vähiten (144,48 €) autosta. 

Yhteiskäyttöautosta oltaisiin valmiita maksamaan keskimääräisesti paljon vähemmän kuin kuukausiveloitteisesta autosta. Miehet olisivat valmiita maksamaan yhteiskäyttöautoilusta kuukaudessa 215,88 euroa ja naiset 78,90 euroa. Keskimäärin yhteiskäyttöautosta oltaisiin valmiita maksamaan 157,40 euroa kuukaudessa. Eniten yhteiskäyttöautosta olisivat valmiita maksamaan yli 65-vuotiaat (277,04 €) ja eläkeläiset (236,49 €) sekä Uudellamaalla asuvat (335,18 €).

– Kiinteän kuukausimaksun pakettiratkaisu kiinnostaa selkeästi aiempaa enemmän. Se on jo oikeasti vaihtoehto omistamiselle. Kukin tietysti päättää itse, kuinka paljon rahaa käyttää ja millä paketilla ajaa. Vaikka autojen jakamisesta puhutaan paljon, pitää muistaa, että Suomi on pitkä ja harvaan asuttu maa. Tulevaisuuteen pitää katsoa, mutta on tärkeä tarjota tämän päivän kansalaisten arkeen toimivia ratkaisuja, sanoo Virtanen.


*TUTKIMUKSESTA:

Kyselytutkimuksen Santanderille on toteuttanut IRO Research Vapa Median toimeksiannosta. Kyselytutkimus oli osa IROResearch Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimusta.




Tutustu uusiin All in One -autoihin.

Santander All in One on enemmän kuin osiensa summa

Miksi But I’m a Human Not a Sandwich -blogin Iina valitsi kaikista mahdollisista auton rahoitusvaihtoehdoista juuri Santander All in Onen?

Miksi päädyimme tähän vaihtoehtoon?

Olimme jo aiemmin ostaneet surkean auton, josta koitui vain suuria kustannuksia ja harmaita hiuksia. Halusimme auton, jonka kanssa ei tarvitse murehtia tai varautua yllättäviin huoltomaksuihin. 
Päädyimme Santander All in Oneen, koska se on autoleasingin ja autorahoituksen hybridi, jossa yhdistyvät näiden vaihtoehtojen parhaat puolet. Santanderin All in One -palvelussa auto rahoitetaan osamaksulla, joten sillä saa perinteisen osamaksurahoituksen hyödyt ilman leasing-sopimuksen sitovuutta.
All-in-one on kaiken kattava ja asiakkaan tarpeiden mukaan räätälöitävä autopaketti. Meillä siihen kuuluu auto, rahoitus, kausihuollot, mahdolliset muut huollot ja taattu hyvityshinta sopimuskauden päätteeksi. Maksamme autosta kiinteää kuukasierää, johon nämä kaikki sisältyvät.

Auto, ajaminen,

Kiinteät kulut tuovat turvaa lapsiperheen arkeen

Tiedämme auton maksavan joka kuukausi sentilleen saman summan, riippumatta siitä, joutuisiko sitä käyttämään huollossa tai määräaikaishuollossa. Osamaksulla ostettaessa kerrotaan läpinäkyvästi kaikki kulut, joista kuukausimaksu koostuu.  Leasing-auto saattaa aiheuttaa yllättäviä lisäkuluja esimerkiksi kilometrirajojen ylittämisestä. Osamaksusta ei myöskään peritä ALVia, kuten leasing-autoista, joten osamaksulla ostettu auto voi tulla jo pelkästään siksi edullisemmaksi. 

Edullisin ratkaisu tämä ei välttämättä ole, mutta meille se tuntuu turvalliselta ja fiksulta, juuri siltä mitä me kaipaamme. Meille autoilun kulut ovat selkeä, kiinteä summa.
Sopimuskauden päättyessä saamme myydä auton itse haluamaamme liikkeeseen. Maksamme rahoituksesta jäljellä olevan osuuden myynnistä saadulla summalla ja saamme pitää mahdollisen myyntivoiton itsellämme. Toisena vaihtoehtona on, että auto lunastetaan meiltä takaisin rahoituksesta jäljellä olevalla osuudella.

Molemmissa tapauksessa olemme rahallisesti ”kuivilla” eikä auton arvo voi olla pienempi kuin rahoituksesta jäljellä oleva summa. Auton voi sopimuskauden jälkeen myös pitää itsellään, ja maksaa jäljellä olevaa osuutta uuden maksusuunnitelman mukaan pois.

Hyvät kokemukset ohjaavat jatkosopimukseen

Palvelu on ollut meillä käytössä pian kaksi vuotta, kuten myös auto. Kerran autossa syttyi vikavalo parin sekunnin ajaksi, ja veimme se heti huoltoon tsekattavaksi ilman lisäkustannuksia. Auton vuosihuollon ajaksi saimme veloituksetta sijaisauton, koska myös se kuuluu sopimukseemme.
Meillä ei ole aikomustakaan sitoutua samaan autoon kymmeneksi vuodeksi, vaan haluamme vaihtaa autoa tarpeiden muuttuessa ja lasten kasvaessa. Aiomme hankkia myös seuraavan auton All in One -sopimuksella sen turvallisuuden, helppouden ja stressittömyyden vuoksi.

Meille oma auto merkitsee vapautta. Vapautta vierailla läheisillä, kun siltä tuntuu. Vapautta kuljettaa lapsia ja käydä juuri niissä paikoissa, joissa haluamme. Auto tuo lisää tunteja hektiseen arkeen ja se on ollut todella hyödyllinen meille neljän vuoden autottoman pikkulapsiarjen jälkeen.

Lapsi, nainen, ranta

Tutustu uusiin All in One autoihin. Voit myös lukea koko jutun Iinan omassa Blogissa.


Varaudu pahan päivän varalle

Joka viidennellä ei ole varaa maksaa auton äkillisiä korjauskuluja vahingon yllättäessä. Onko sinulla riittävästi säästöjä pahan päivän varalle?

Monet suomalaiset eivät ole taloudellisesti riittävän varautuneita suuriin, yllättäviin kuluihin. Vaikka säästäminen on yleistynyt viimeisen kolmen vuoden aikana, niin Santander Consumer Financen teettämän tutkimuksen mukaan 40 prosentilla suomalaisista on vain muutamia tuhansia euroja tai ei ollenkaan säästöjä pahan päivän varalle. Ihanteellinen puskurirahaston suuruus riippuu jokaisen henkilökohtaisesta taloustilanteesta, mutta yleensä summan suositellaan vastaavan vähintään kolmen kuukauden palkkaa.

Samaisen tutkimuksen mukaan suomalaiset arvioivat auton korjauskustannukset usein jopa yli puolet halvemmaksi kuin mitä ne oikeasti ovat. Keskimäärin reilu kolmannes ei osaa arvioida eri korjaustoimenpiteiden hintaa ollenkaan. Eniten vaikeuksia aiheuttaa suurten korjaustoimien hintojen arviointi, mikä voi käydä hyvinkin kalliiksi, jos yllättäviin menoeriin ei ole valmistauduttu.

Turvaa yllättäviin tilanteisiin kiinteällä kuukausimaksulla

Auton omistajan voi olla vaikeaa ennakoida autosta aiheutuvia kuluja, sillä vaikka määräaikaishuollot olisivat hoidossa ja polttoainekulut lähes säännölliset, niin liikenteessä sattuu ja tapahtuu. Usein auton mahdollinen hajoaminen saattaa jopa pelottaa etukäteen, koska suurten, yhtäkkisten korjauskulujen maksaminen heilauttaisi niin kovasti henkilökohtaista taloutta.

Santander tarjoaa ongelmaan ratkaisuksi automerkistä riippumattoman All in One -palvelun. All in One -palvelulla voi paitsi rahoittaa auton, myös paketoida muun muassa huoltopalvelut, vakuutukset ja rengaspalvelut yhteen kiinteään kuukausihintaan. Kun auto menee rikki, kuukausihinta kattaa kulut eikä yllättäviä menoeriä tarvitse murehtia.

Ei ylimääräisiä kuluja, ei huolia

 All in One -sopimukseen määritellään myös taattu auton arvo eli hyvityssumma, jolla Santander lunastaa auton takaisin sopimuskauden päätyttyä, mikäli autoa ei halua enää pitää. Hyvityssumma on siis takuu siitä, ettei prosessissa joudu maksamaan ainakaan ylimääräistä – voittoa siitä voi sen sijaan saada, jos auton saa myytyä taattua arvoa paremmalla tarjouksella. Taatulla auton arvolla ei tarvitse pelätä auton arvonalenemaa, vaan keskittyä vain siihen, haluaako jatkaa samalla autolla vai vaihtaa kenties uuteen.

All in One -palvelun etukäteen mietitty kiinteä kuukausierä mahdollistaa rennomman ja varmemman elämän. Palvelun ja kuukausierän voi räätälöidä täysin sen mukaan, kuinka paljon haluaa maksaa liikkumisesta. Tutustu uusiin All in One -autoihin tästä.