Tämä sivusto käyttää evästeitä (cookies). Kun käytät tätä verkkosivua, hyväksyt evästeiden käytön. Tietoa evästeistä.
Tulosta

Asiakaspalvelu
Ma - Pe klo 9-16
p. 09 - 8564 5111
allinone@santanderconsumer.fi

Jotain meni pieleen. Yritä myöhemmin uudelleen.

Ajankohtaista

Valitsetko auton tarpeen mukaan?

Autoluokkien rajoja on venytetty jo vuosien ajan. Tarjolle on tullut tasaiseen tahtiin myös täysin uusia vaihtoehtoja, joissa yhdistyy erilaisia tyylisuuntauksia. Autoa hankkiessa kannattaa vertailla erilaisia vaihtoehtoja ja etsiä omaan käyttöön parhaiten sopiva kokonaisuus.

Pienehkö auto, keskikokoinen katumaasturi, crossover ja niin edelleen. Autoja löytyy nykyään niin moneen lähtöön, että vähemmästäkin menisi pää pyörälle. Erityisesti pakkaa ovat olleet sekoittamassa viime vuosina erilaiset katumaasturit ja crossoverit. Etenkin jälkimmäinen on haastava termi, sillä kyseessä on valmistajien käyttämä nimitys lähes mistä tahansa perinteisiä luokkarajoja rikkovasta autosta. Vakiintuneimmin crossover-termiä kuitenkin käytetään pienimpien katumaasturien kohdalla.

Autonvalinnassa kannattaa ensimmäisenä miettiä, minkä kokoista autoa tarvitsee. Tässä on myös hyvä huomioida, että autot ovat kasvaneet vuosien saatossa vauhdilla ja esimerkiksi vuosituhannen vaihteen samalla mallinimellä kulkeva auto oli huomattavasti pienempi kuin nykyinen. Autojen tiloista parhaan käsityksen saa tutustumalla niihin käytännössä, sillä pelkkä mittatietojen vertaileminen ei aina paljasta totuutta tilankäytöstä. Omiin tarpeisiin turhan ison auton hankkiminen nostaa paitsi hankinta- myös käyttökustannuksia; isompi auto kuluttaa lähtökohtaisesti enemmän polttoainetta, tai sähköä, minkä lisäksi esimerkiksi huollot ja renkaat ovat kalliimpia. Toki isomman auton mukana yleensä myös mukavuustaso nousee, mikä voi olla merkittävä kriteeri paljon ajavalle.

Mikä korimalli sitten olisi sopiva? Perinteiset hatchbackit ja farmarit ovat edelleen moneen käyttöön hyvin sopivia vaihtoehtoja. Katumaasturien suosion taustalta puolestaan löytyy korkeuden myötä helpompi kulku autoon ja parempi näkyvyys ulos liikenteeseen. Korkeuden ja usein korkeamman omamassan myötä katumaasturimallit eivät yllä matalampien korimallien taloudellisuuteen, tai ajettavuuteen. Ulkonäkö ja makuasiat toki usein menevät rationaalisuuden edelle.

Seuraavassa katsaus erilaisiin autoluokkien markkinaosuuksiin Autoalan Tiedotuskeskuksen segmenttijaon mukaan vuonna 2018

  • Pienet autot – 1,38 %

  • Pienehköt autot – 18,42 %

  • Keskikokoiset autot – 26,69 %

  • Suuret autot – 13,18 %

  • Edustusautot – 4,81 %

  • Luksusautot – 0,29 %

  • Pienet katumaasturit – 11,29 %

  • Keskikokoiset katumaasturit – 17,82 %

  • Isot katumaasturit – 2,50 %

  • Tila-autot – 3,52 %

  • Urheiluautot – 0,10%





Teknavin tuottamaa sisältöä. Autoja, elektroniikka ja viihdettä. Teknavi on tekniikan alan online-media sekä tv-ohjelma MTV3-kanavalla. 




All in One tekee auton vaihtamisesta helppoa

Santanderin tarjoama All in One -palvelu joustaa elämäntilanteen muuttuessa ja tekee auton vaihtamisesta helppoa. Palvelun asiakkaana auton jälleenmyynnistä tai arvon laskemisesta ei tarvitse murehtia. Bloggaaja Iina Hyttinen on vannonut All in Onen nimeen jo kolmen vuoden ajan ja aikoo tehdä niin jatkossakin – vain auto vaihtuu sopimuskauden päättyessä. 

Elämäntilanteen muuttuessa auton vaihtaminen saattaa tulla ajankohtaiseksi. Joku tarvitsee perheen kasvaessa isompaa autoa, joku taas pienempää autoa kaupunkikäyttöön. Tarpeita on monia ja Santanderilla jokaiseen tarpeeseen sopivia ratkaisuja.
     
Santanderin All in One -palvelun asiakkaana autosta ja haluamistaan palveluista maksetaan kuukausimaksulla. Autoon sitoudutaan 24 tai 36 kuukauden sopimuskaudeksi, mutta myös sen aikana auton voi vaihtaa uuteen. Auton voi myös ostaa itselleen maksamalla viimeisen erän ja myydä tai vaihtaa sen jälkeen. Osamaksun velka täytyy kuitenkin kuitata ensi maksetuksi. Ajotapojen muuttuessa myös sopimukseen kirjattuja ajokilometrejä pystyy muuttamaan. Lisäksi sovittuun maksusuunnitelmaan pystytään tekemään muutoksia tarpeen vaatiessa. 

All in One -palvelu antaa siis auton omistajalle vapauden vaihtaa autoa helposti ja joustavasti kesken sopimuskauden ilman erillisiä sanktiomaksuja. Palvelun asiakkaana on vapaampi tekemään muutoksia auton vaihdon suhteen kuin esimerkiksi yksityisleasing-sopimuksessa.

Tärkeintä on valita itselle sopivin auto ja valita siihen sopivimmat vaihtoehdot sopimuksen kestolle, ajokilometreille ja palvelutasolle. Kokonaisvaltaisen palvelun turvin ajamisesta on helppo nauttia ja autoa vaihtaa tarpeen vaatiessa. All in One on helppo ja huoleton palvelu, jonka myös But I'm not a human sandwich -blogista tuttu Iina Hyttinen on todennut.
     
– Tämä tuntui tosi helpolta ja kokonaisvaltaiselta ratkaisulta, jonka kanssa ei tarvitse murehtia auton huolloista, jälleenmyyntiarvosta tai mistään muustakaan, Hyttinen kertoo.     



Autoilussa yllätyksettömyys on positiivinen asia

Hyttisen perheellä on ollut All in One jo melkein kolme vuotta eli yhden sopimuskauden verran. Sama auto on kuljettanut heitä paikasta toiseen koko tämän ajan. Sopimuskauden päättyessä heinäkuussa, autonvaihto tulee kuitenkin heille ajankohtaiseksi, sillä he kaipaavat autoon lisäpaikkoja.
     
– Ajellaan tällä vanhalla autolla vielä heinäkuun loppuun asti. Silloin vaihdetaan tämä nykyinen auto uuteen. Haluttiin 5-paikkaisen tilalle 7-paikkainen, jotta saamme enemmän tilaa. Meidän viisihenkinen perhe täyttää nykyisen auton, joten tulevaan autoon mahtuu tarvittaessa myös kavereita ja sukulaisia kyytiin.
     
Hyttiselle helppous ja huolettomuus ovat ratkaisevia tekijöitä autonvalinnan suhteen. All in Onessa saa koko paketin yhteen kuukausihintaan.

– Tässä ei tule yllätyksiä eikä tarvitse jännittää sitä, saako autosta joskus vielä sen verran takaisin rahaa, mitä rahoitusta on jäljellä. Autosta on helppo pitää hyvää huolta, kun huollot kuuluvat sopimukseen.
     
     
Käy tutustumassa lisää Santanderin All in One -palveluun osoitteessa allinone.fi. Etsi haluamasi auto ja valitse sinulle sopivimmat vaihtoehdot sopimuksen kestolle, ajokilometreille ja palvelutasolle. Nauti sitten huolettomasta ajamisesta ja vaihda auto helposti tarpeen vaatiessa!

Näin myynti jakautuu eri käyttövoimien välillä



Bensa myy, diesel kyykkää ja sähkö nostaa päätään. Sähköautot ovat kuuma puheenaihe automaailmassa, mutta myyntitilastoissa prosentit ovat hillittyjä.
Uudet autot ovat kehittyneet hurjalla vauhdilla muutamassa vuodessa. Samalla myös autosegmentit ovat sekoittuneet tehokkaasti ja etenkin erilaisten katumaasturien suosio on noussut hurjaa tahtia. Voimanlähteiden osalta tilanne ei ole muuttunut ihan samalla tavalla. Tässä katsaus henkilöautojen käyttövoimien jakautumiseen ensirekisteröinneissä 2018


Bensiini 84 696 – 70,3 % (ensirekisteröinnit kappaleina ja osuus kaikista uusista autoista)

Bensiini on Suomessa ylivoimaisesti suosituin käyttövoima henkilöautoissa. Sen osuus on viime vuosina ollut yhtä tasaisessa nousussa kuin dieselin osuus laskussa. Autoalan Tiedotuskeskuksen tilastoissa tähän kategoriaan lasketaan myös jatkuvasti suuremman roolin ottavat perinteiset itselataavat hybridit ja erilaiset kevythybridit.


Diesel 28 934 – 24,0 %

Vielä vuonna 2017 dieselkäyttöisiä henkilöautoja rekisteröitiin 36 062 kappaletta. Kun huomioidaan kokonaismarkkinan hienoinen kasvu vuodelle 2018, on dieselautojen osuudessa tapahtunut varsin merkittävä väheneminen. Etenkin pienien autojen keskuudessa diesel alkaa olla harvinaisuus, sillä deselin vaatimat pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmät ovat edullisen luokan autoihin turhan kalliita. Diesel on suosituin isojen autojen keskuudessa. Dieselin etuna on bensiinin polttamiseen verrattuna pienemmät CO2-päästöt, eikä kulutus nouse kovemman rasituksen alaisena samaan tapaan kuin bensiinillä.


Lataushybridi 4 932 – 4,1 %

Pistokkeesta ladattavien hybridiautojen ensirekisteröinnit ovat keskimäärin tuplaantuneet vuosi vuodelta. Näiden tarjonta kasvaa kiihtyvään tahtiin, joten osuus rekisteröinneistä tullee lähitulevaisuudessa nousemaan. Suomen CO2-pohjainen autoverotus suosii pistokehybridejä, minkä ansiosta etenkin kalliimman luokan autoissa lataushybridi saattaa olla kokonaishinnaltaan edullisempi kuin pelkällä polttomoottorilla varustetut sisarmallit. Lataushybridi sopii ennen kaikkea pääasiassa säännöllisiä matkoja ajavalle autoilijalle, joka ei kuitenkaan halua tehdä kompromissia vapauden kanssa. Sähköautosta poiketen lataushybridillä voi taittaa pitkät matkat ilman suurempaa suunnittelua polttomoottorin voimin. Toki tärkeä osa taloudellisuutta ja ympäristöystävällisyyttä on kuljettajan vastuulla, sillä autoa pitää ladata ahkerasti. Tuoreilla automalleilla sähköllä pystyy yleisesti ajamaan lähemmäs 50 kilometriä, mikä riittää useimpien päivittäisiin tarpeisiin.

Maakaasu 1 161 – 1,0 %

Kaasuautojen kysyntä on ollut viime vuodet varsin tasaista. Mallitarjonta on keskittynyt muutaman merkin piiriin, mikä osaltaan vähentää kiinnostusta ja tietoisuutta selvitää kaasuautoilun mahdollisuuksia. Vähäistä suosiota on yleisesti selitetty harvalla tankkausverkostolla, mutta pk-seudun lisäksi myös muista suurimmista kaupungeista alkaa löytyä tankkausmahdollisuus. Maakaasun lisäksi tankkiin voi laittaa biokaasua, mikä laskee polttoaineen elinkaaripäästöjä huomattavasti. Puhtauden lisäksi kaasuautojen puolesta puhuvat kustannukset; kaasutankeilla varustettu auto on yleisesti varsin marginaalisesti bensiinikäyttöistä autoa kalliimpi, ja hintaero kuolettuu nopeasti edullisella kaasulla ajettaessa.


Sähkö 776 – 0,6 %

Sähköautojen tarjonta kasvaa kiihtyvään tahtiin, mutta myyntiä rajoittavat hinta ja saatavuus. Monien sähköautojen kohdalla toimitusajat ovat pitkiä, mikä saattaa ohjata päätöksiä muiden vaihtoehtojen pariin. Sähköauto sopii loistavasti säännölliseen matkustamiseen, mutta pidemmät matkat vaativat polttomoottoriautoihin verrattuna perusteellisempaa reittisuunnittelua





Teknavin tuottamaa sisältöä. Autoja, elektroniikka ja viihdettä. Teknavi on tekniikan alan online-media sekä tv-ohjelma MTV3-kanavalla. 

Arkisto

2019 (9)
2018 (14)
2017 (12)
2016 (8)

Aiheet