Tämä sivusto käyttää evästeitä (cookies). Kun käytät tätä verkkosivua, hyväksyt evästeiden käytön. Tietoa evästeistä.
Tulosta

Asiakaspalvelu
Ma - Pe klo 9-16
p. 09 - 8564 5111
allinone@santanderconsumer.fi

Jotain meni pieleen. Yritä myöhemmin uudelleen.

Ajankohtaista

Vinkkejä vihreämpään autoiluun

Autoilun ekologisuus kiinnostaa ihmisiä jatkuvasti enemmän. Oman autoilun päästöihin voi vaikuttaa tehokkaasti omilla valinnoilla.

Liikenteen ja autoilun päästöihin keskitytään jatkuvasti enemmän. Henkilöautot ovat yksi, mutta monelle tärkeä osa liikkumista. Suurin osa auton elinkaaren aikaisista päästöistä syntyy auton käytön aikana, joten kuluttaja voi valinnoillaan tehdä isonkin vaikutuksen kokonaisuuteen. Perinteisen polttomoottorikäyttöisen auton kohdalla valmistuksesta aiheutuvat CO2-päästöt ovat autoalan laskelmien mukaan noin 10-15 prosentin luokkaa. Sähköautojen kohdalla valmistuksen päästöt ovat akuista johtuen hieman suuremmat, mutta vastaavasti käytön päästöt huomattavasti pienemmät. 

Yksi tehokkaimmista tavoista pienentää omia välttämättömän autoilun kokonaispäästöjä on ajaa nykyaikaisella autolla. Verrattaessa saman autoluokan edustajia keskenään uudemmat autot ovat lähtökohtaisesti taloudellisempia teknologisen kehityksen ansiosta. Lisäksi on hyvä muistaa, että polttoaineenkulutus ja CO2-päästöt ovat vain yksi osa päästöjä. Pakokaasujen jälkikäsittely on kehittynyt hurjasti viime vuosina ja monien ihmisillekin haitallisten päästöjen määrää on onnistuttu vähentämään merkittävästi. Esimerkiksi uusimmat päästöstandardit täyttävät bensiinikäyttöiset autot on varustettu nykyään hiukkassuodattimilla, ja dieseleiden ongelmana pidetyt typen oksidit on laitettu kuriin SCR-katalysaattoreilla.

Teknisistä järjestelmistä huolimatta kuljettajan valinnoilla ja toiminnalla ratin takana on edelleen iso vastuu. Omia ajotottumuksia kannattaakin tarkastella kriittisesti: ovatko lyhimmät siirtymät pakko suorittaa autolla, ja pystyisinkö esimerkiksi välttämään ruuhka-aikoihin liikkumista?

Auton liikkuessa ratin ja penkin välissä tapahtuvalla toiminnalla on iso merkitys. Kuljettaja pystyy vaikuttamaan kulutukseen ja sitä kautta päästöihin omalla ajotavallaan. Avainsana taloudelliseen ajamiseen on ennakointi. Liikennettä lukemalla voi välttää paljon turhia jarrutuksia ja energiaa kuluttavia kiihdytyksiä.



Paikallista päästöttömyyttä ja kompensointia

Autojen sähköistyminen tarjoaa oman tavan vähentää ajon aikaisia päästöjä. Hybridiautoissa polttomoottoria pyritään pitämään aina tilanteen salliessa sammuksissa, mikä vähentää paljon turhaa moottorin käynnissä olemista. Ladattavat hybridit ja täyssähköautot tarjoavat puolestaan jokaiselle mahdollisuuden paikallisesti päästöttömään autoiluun, kun polttomoottoria ei tarvitse käyttää ollenkaan. Ladattavilla autoilla kokonaispäästöjen osalta toki on olennaista huomioida, miten auton lataamiseen käytetty sähkö on tuotettu.

Uutta autoilun saralla on lähinnä teollisuudesta tuttu päästökauppa. Esimerkiksi Santander tarjoaa nykyään Green All in One -lisäpalvelua, jonka avulla jokainen asiakas voi halutessaan kompensoida autoilunsa CO2-päästöt sopimusajalta. Käytännössä asiakas ostaa tällöin Santaderin yhteistyökumppanin kautta päästökaupan piiriin kuuluvia päästöoikeuksia oman kulutuksensa verran.

Lue lisää Green All in One –palvelusta täältä.
 




Teknavin tuottamaa sisältöä. Autoja, elektroniikka ja viihdettä. Teknavi on tekniikan alan online-media sekä tv-ohjelma MTV3-kanavalla. 

Joka viides harkitsisi hybridiautoon vaihtamista - tammikuusta 2020 alkaen autonvalmistajat haluavat niitä myös myydä

Santanderin tuoreen tutkimuksen* mukaan jopa viidennes (20%) autoilijoista olisi valmis päästöjen vähentämiseksi vaihtamaan nykyisen autonsa hybridiin ja 13% täyssähköautoon. Alle 30-vuotiaiden autoilijoiden keskuudessa luvut ovat vielä suuremmat - kolmannes (28%) ja viidennes (21%). 

Samaan aikaan autovalmistajien kannusteet myydä ladattavia autoja kasvavat merkittävästi vuodenvaihteen jälkeen: EU:n asettamat päästörajat voivat aiheuttaa valmistajille  kymmenien miljardien eurojen sakkoriskin. Autovalmistajan vuoden aikana myymien kaikkien autojen keskimääräinen CO2-päästö saa olla enintään 95 grammaa kilometriltä. Vastaavasti päästöhyvitysjärjestelmä antaa vuoden 2020 aikana ‘superhyvitystä’ niistä autoista joiden päästöt ovat alle 50 g/km - jokainen tällainen auto lasketaan kahtena.




“Kun katsotaan tutkimuksessamme esiin tullutta selkeää halukkuuttaa vaihtaa nykyinen autonsa ladattavaan ja toisaalta autovalmistajien ensi vuonna merkittävästi kasvavaa motivaatiota sellaisia myydä ja markkinoida, on helppo ennustaa myyntipiikkiä täyssähkö- ja lataushybridiautoissa”, sanoo Santanderin liiketoimintajohtaja Kari Kauppinen.

Kauppisen mukaan uusien, kilpailukykyisesti hinnoiteltujen ja pidemmän toimintasäteen takaavien mallien tuominen markkinoille jouduttaa varmasti sähköautojen kysyntää. Latausinfran kehittäminen niin kaupungissa kuin maanteillä näyttelee myös ratkaisevaa roolia.

“Samaan aikaan on myös tärkeää muistaa, että liikenteessä on todella paljon vanhoja autoja, jotka eivät enää vastaa nykypäivän turvallisuusvaatimuksiin ja joiden päästöt ovat aivan eri tasolla kuin uudempien autojen. Näiden autojen poistaminen liikenteestä ja siihen kannustaminen esimerkiksi romutuspalkkion avulla olisi tärkeää, jolloin kyseiset autot voitaisiin korvata pienipäästöisemmillä ja turvallisemmilla autoilla kuten esimerkiksi juuri sähköautoilla”, Kauppinen sanoo.

Santander on Suomen suurin autorahoittaja ja yhtiöllä on hyvä näkymä siihen, mihin suuntaan autoilu ja autojen ostaminen on Suomessa kehittymässä.

*Kyselytutkimuksen Santanderille on toteuttanut YouGov Finland. Tiedot kerättiin web-kyselynä 4.10. – 6.10.2019 välisenä aikana YouGovin kuluttajapaneelissa. Tutkimuksen kohderyhmään kuuluvat 18 vuotta täyttäneet suomalaiset. Lähtöotos muodostettiin ja lopullinen vastaajajoukko painotettiin aikuisväestöä edustavaksi iän, sukupuolen ja asuinalueen mukaan. Kokonaisvastaajamäärä lopullisessa kohdejoukossa on 1000. Kokonaistuloksissa (N=1000) keskimääräinen virhemarginaali on n. ±2,8%-yksikköä suuntaansa (95%:n luottamustasolla).

Uudella autolla turvallisempaa liikkumista


Uusi auto on käytännössä aina hyvä valinta sekä ympäristön että turvallisuuden kannalta. Uusien autojen yhteydessä muistetaan aina mainita niiden vähäpäästöisyys vanhempiin verrattuna. Uudet autot täyttävät tiukemmat päästömääräykset, minkä ansiosta ne aiheuttavat vähemmän haittaa ympäristölle ja ihmisille. Lue lisää nykyaikaisista käyttövoimista aikaisemmasta blogikirjoituksestamme.

Päästöjen lisäksi yksi olennaisesti kehittynyt osa-alue on turvallisuus. Moni moderni pikkuauto tarjoaa parempaa käytännön turvallisuutta kuin moni Suomen autokannan keski-iän mukainen (noin 12 vuotta) huomattavasti isompi auto. Euroopan alueella uusien autojen turvallisuutta arvioi Euro NCAP (https://www.euroncap.com/en) ja kokonaistulokseen vaikuttavat aikuismatkustajan turvallisuus, lapsimatkustajan turvallisuus, jalankulkijaturvallisuus sekä kuljettajaa avustavat järjestelmät.


Aktiivinen turvallisuus

Iso osa turvallisuuden paranemisesta menee jatkuvasti kehittyvän aktiivisten turvalaitteiden piikkiin. Näillä tarkoitetaan auton järjestelmiä, jotka helpottavat kuljettajan toimintaa ja parhaimmillaan auttavat estämään uhkaavan onnettomuuden. Yksi ensimmäisistä esimerkeistä aktiivisista turvalaitteista on lukkiutumattomat jarrut, mitkä helpottavat auton ohjaamista etenkin kovassa jarrutuksessa tai liukkaalla ajoalustalla. Nykyään kaikki uudet autot on myös varustettu luistonestolla ja ajonvakautuksella, mitkä puolestaan vähentävät merkittävästi suistumisonnettomuuksien riskiä. Niin ikään aktiivisia ja turvallisuutta parantavia varusteita ovat automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, joka tarvittaessa aloittaa esteen havaitsemisen jälkeen jarrutuksen, vaikka kuljettaja ei tekisi mitään. Myös sellaiset varusteet kuin kaistavahti, kuolleen kulman varoitin ja aktiivinen vakionopeudensäädin voivat parhaimmillaan estää onnettomuuden tapahtumisen.

Passiivinen turvallisuus

Aktiivisten turvajärjestelmien lisäksi myös autojen passiivinen turvallisuus on kehittynyt merkittävästi. Materiaalitekniikan kehittymisen myötä autojen rakenteissa on huomioitu entistä tarkemmin erilaiset onnettomuustyypit ja auton käyttäytyminen onnettomuustilanteissa. Eri suunnista tulevien osumien energia kanavoidaan mahdollisimman tehokkaasti auton rakenteisiin iskun pehmentämiseksi. Myös ohjaamossa sisällä olevat turvajärjestelmät ovat parantuneet. Turvavöiden esikiristimet huolehtivat siitä, että vyöt ovat kireällä ja matkustajat optimaalisessa asemassa turvatyynyjen lauetessa. Tyynyjen määrä on kasvanut myös pikkuautojen luokassa ja perinteisten edessä olevien tyynyjen lisäksi matkustajia suojataan sivuturvatyynyillä ja mahdollisesti niin sanotuilla ikkunoiden eteen tulevilla turvaverhoilla. Monissa autoissa kuljettajalle löytyy myös erillinen polviturvatyyny.

Ulkopuolisten turvallisuus

Jatkuvasti suurempaan roolin on noussut matkustajien turvallisuuden lisäksi myös jalankulkijoiden turvallisuus. Hyvän kokonaistuloksen saavuttamiseksi auton suunnittelussa täytyy siis huomioida entistä kattavammin tilanne, jossa auto törmää jalankulkijaan. Tämä luo omia vaatimuksiaan etenkin puskurin ja konepellin rakenteille. Tämän osa-alueen turvallisuutta on parannettu törmäysvyöhykkeen ensimmäisten senttien pehmeyden lisäksi muun muassa törmäystilanteessa muutaman sentin nousevalla konepellillä ja pellin takalaidasta nousevalla turvatyynyllä.

Tutustu kattavaan uusien autojen valikoimaan tästä.





Teknavin tuottamaa sisältöä. Autoja, elektroniikka ja viihdettä. Teknavi on tekniikan alan online-media sekä tv-ohjelma MTV3-kanavalla. 

Arkisto

2020 (2)
2019 (11)
2018 (14)
2017 (11)
2016 (8)

Aiheet